Frem og tilbage er lige langt. Og efter et tovtrækkeri om de pureste absurditeter har Skatteministeriet droppet reglen om, at man skal registreres som bruger af en firmabil. Hele farcen viser, hvorfor systemet har brug for et grundigt eftersyn.
Findes der noget mere frustrerende end komplet overflødigt bureaukrati og tåbelige regler?
Personligt kender jeg nærmest ikke noget værre, og selvom jeg ikke har været direkte omfattet af den nu forhenværende skatteminister Jeppe Bruus’ seneste påfund, har det irriteret mig. For hvor tåbeligt kan det blive?
Reglen, der nu er skrottet, gik ud på, at alle brugere af en virksomheds firmabiler skulle registreres i motorregistret. Påstanden var, at dette ville dæmme op for snyd og såkaldt vanvidskørsel, men hvordan registreringen skulle kunne løse disse problemer, var svært gennemskueligt.
Hvad der til gengæld var let gennemskueligt, var de nye læs af bureaukratiske og administrative byrder, der endnu engang ville blive lagt på de erhvervsdrivende, der i forvejen klager over netop mængden af komplet formålsløse bureaukratiske og administrative byrder.
“Jeg ved ikke, om politikerne har været klar over, hvad de her nye regler kommer til at betyde for virksomhederne, eller om de kan svare på, hvad formålet med reglen er,” skrev adm. direktør i SMVdanmark, Jakob Brandt, i en klumme hos Avisen Danmark, og kaldte derudover reglen “kuleskør.”
Grundigt eftersyn, tak
At reglen var kuleskør, endte selv Jeppe Bruus med at indse i den ellevte time af hans periode som skatteminister, inden han i går blev rykket ind som ny minister for grøn trepart, i den seneste af den uendelige række af ministerrokader her til lands.
For ikke nok med, at medarbejderne skulle registreret i motorregistret, så åbnede de nye regler for at lønmodtagere, ved at blive registreret som brugere af firmabiler, busser og lastbiler, kunne blive ansvarlige for betaling af ejerafgifter, som arbejdsgiveren ikke har betalt.
Det bliver sikkert dejligt for Jeppe Bruus at slippe for at være udskældt skatteminister, men hele forløbet om den tåbelige firmabilsregel viser også, at udskiftningen af netop Jeppe Bruus nok var tiltrængt og på sin plads.
“Lønmodtagere skal selvfølgelig ikke risikere at hænge på arbejdsgiverens regninger, og arbejdsgivere skal ikke dynges til i administrativt bøvl. Derfor har jeg besluttet at ændre bekendtgørelsen, så arbejdstagere ikke længere skal registreres som brugere for arbejdskøretøjer,” skrev Jeppe Bruus onsdag aften i en e-mail til Avisen Danmark.
Så langt, så godt. Men sagen viser med al tydelighed, at det politiske og administrative apparat her til lands har brug for et gennemgribende eftersyn.
For hvordan kan det overhovedet lade sig gøre, at det lovgivende apparat kommer igennem med så tåbelig en regel og tydeligvis ikke har fornuft nok til at forudse den storm af kritik, der nu har ført til, at selvsamme regel laves om?
Man må spørge sig selv, hvem der reelt sidder ved roret, når der laves ny lovgivning på skatteområdet.
Har vi virkelig haft en skatteminister, der ikke har kompetencerne til at se problemerne ved “det administrative monster,” som direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen, kaldte reglen? Eller har vi omvendt haft en skatteminister, der er så lidt inde over den lovgivning, der pumper ud fra hans eget ministerium, at han ikke opdager denne form for makværk?
Hvad end svaret er, må det betegnes som værende lettere foruroligende og utilfredsstillende. For tilliden til Skatteministeriet og systemet generelt er netop genoprettet ved, at denne lovgivning nu ryger på lossepladsen, hvor den hører hjemme.
Mistilliden kommer nemlig ikke af, at de værste tåbeligheder fjernes igen – men at de overhovedet bliver til lovgivning i første omgang.
Klaus Thodsen er redaktør på Marketconnect.