Møder kan ofte tage meget tid fra medarbejderne – og især fra det, de egentlig er ansat til. Derfor har Sunset Boulevard valgt at gå en helt anden vej.
Møder, møder, møder.
Nogle arbejdspladser plages i dag af dårlige mødekulturer, hvor alt for mange møder tager alt for meget af medarbejdernes tid – nogle gange så meget, at de kæmper med at finde tid til det arbejde, de rent faktisk er ansat til at udføre.
Hos restaurantkæden Sunset Boulevard er man godt klar over, at møder kan optage meget tid, og derfor har man valgt at tage skeen i den anden hånd ved at skære ned på både antal møder og antal deltagere i de møder, der afholdes på hovedkontoret.
“Hvis man ikke passer på, bliver møder blot en tidsrøver, som ikke skaber den værdi, der retfærdiggør at samle mange mennesker i samme rum. Vi har derfor set kritisk på, om der var behov for så mange møder, og om vi kunne afvikle dem på kortere tid,” siger CEO, Jens Broch, til lederstof.dk
Alle møder hos Sunset Boulevard starter med et klart krav: Hvis deltagerne ikke modtager agenda og relevant materiale 36 timer før mødet, kan mødet aflyses. Det er en ikke-forhandlingsbar regel, der sikrer, at alle har tid til at forberede sig ordentligt, og at møderne er effektive og målrettede.
“Det skal være slut med elendige møder. Forberedelsen skal være på plads, målet for mødet skal stå klart for alle, og der stilles krav om, at der træffes beslutninger på mødet – ikke på et opfølgende møde eller et opfølgende opfølgningsmøde,” siger Jens Broch.
Han har selv været i virksomheden siden 2017, og i den tid har man ikke blot skåret ned på antallet af møder, men også på antallet af arbejdsdage – således af man i hovedkontoret i dag har fire-dages-arbejdsuge.