Hvad skal du gøre, hvis du bliver ramt af stress? Det svæver i luften på mange arbejdspladser. Mange erhvervsaktive danskere aner ikke, hvor de skal gå hen, hvis stressen rammer, viser nye tal fra IDA.
Du har formentlig på et tidspunkt i din karriere oplevet, at en medarbejder måtte sygemelde sig med stress i en kortere eller længere periode. Måske har du oplevet det mere end én gang, og måske har du endda selv måtte trække stikket i en periode.
Stress på jobbet er da også en dyr omgang – både for den enkelte, for arbejdspladsen og for samfundet. Sidste år viste en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at arbejdsrelateret stress koster Danmark hele 55 milliarder kroner om året i mistet arbejdskraft og sygemeldinger.
Alligevel står mange virksomheder uden en plan. I en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Analyse Danmark for IDA svarer 22 procent, at der slet ikke findes retningslinjer eller beredskab for, hvad man gør, hvis nogen bliver ramt af stress. Og mere end hver fjerde ved ikke engang, om der overhovedet findes en politik på området.
”Stress er et kæmpe problem i mange menneskers arbejdsliv, så det kommer bag på mig, at der ikke er større fokus. Det er simpelthen noget rod, når der er uklarhed om arbejdspladsens set-up for håndtering stress. Der bør være en synlig og kendt handleplan, så medarbejderne ikke er i tvivl om, hvor de skal gå hen, hvis de bliver ramt af stress,” siger Malene Matthison-Hansen, forperson for Ansattes Råd i IDA.
Hun peger på, at arbejdsmiljøloven lægger vægt på, at medarbejderne på enhver arbejdsplads skal kende til virksomhedens arbejde med arbejdsmiljø. Det gælder også det psykiske arbejdsmiljø, og dermed også hvordan man håndterer en situation, hvor stress indgår.
”Uklarhed gavner ingen. Og hvis planen er gemt væk fem klik inde på et intranet, som man i øvrigt aldrig er blevet gjort opmærksom på, så er man på Herrens mark, hvis klappen skulle gå ned. Hvis arbejdspladser ikke har en plan for, hvordan stress håndteres, så efterlades både medarbejdere og ledere uden støtte.”

