Efter de seneste år med påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone har man på Hirtshals Havn igen fået vind i sejlene.
Det var et par hårde år på Hirtshals Havn i starten af 2020’erne, da den ene verdenskrise efter den anden satte skibsfarten og mange havne under pres.
Men 2024 bød for den nordjyske havn på en tilbagevenden til normalen og bedre tider, og man kunne på havnen notere sig fremskridt på stort set alle parametre for passagerer og gods – sammenlignet med året før. Blandt andet steg antallet af passagerer fra 2.183.000 i 2023 til hele 2.264.000 i 2024.
“Trafikken over kajkanten er et levevilkår for havnen. Derfor er vi stolte over at kigge tilbage på et år med øget trafik, da det er et udtryk for, at der er fremgang hos vores kunder på havnen. Med 742.000 personbiler og 128.000 lastbiler i 2024 snakker vi om lige under 2.400 køretøjer, der i gennemsnit krydsede vores kajkant hver dag,” siger Per Holm Nørgaard, CEO hos Hirtshals Havn, der dog slår fast, at trafikken ind og ud af havnen altid påvirkes af vind og vejr samt samfundsmæssige ændringer.
Ser vi på, hvor meget gods, der blev læsset af og på skibene det forgangne år, så steg dette med hele 90.000 tons i forhold til 2023 – ligesom værdien af landede fisk på Hirtshals Havn nåede i 2024 op på ca. 496 millioner kroner. Det er en stigning på i alt 29 procent fra 2023.
“Hirtshals Havn er en af Danmarks førende fiskerihavne, så væksten i værdien af landinger har stor betydning for de mange virksomheder, som arbejder med forarbejdning og forædling af fisk. Danske fartøjer landede næsten 3.000 ton makrel i Hirtshals i 2024, hvilket repræsenterer en værdi på cirka 50 millioner kroner, mens vi i 2023 så meget få landinger af makrel,” siger Linn Indrestrand, Head of Fishery & Maritime Services hos Hirtshals Havn.

