At være en børsnoteret virksomhed kræver, at man kommunikere klart og tydeligt til sine aktionærer og investorer. Men kommunikationen kræver stor omtanke, mener Henrik N. Andersen, Group CEO i Erria, der her deler ud af sine bedste råd.
Når man som virksomhed bliver børsnoteret, så følger der med denne notering flere og anderledes lovmæssigekrav for, hvad man skal kommunikere til omverden, til sine investorer og aktionærer.
De to sidstnævnte er i sig selv en broget flok, der ofte spænder over både virksomhedens største interessenterne – og ned til den almindelige dansker med aktier for tusinde kroner gennem Nordnet.
Dermed bliver kommunikationen også en øvelse i sig selv, og spørger man Henrik N. Andersen, Group CEO i shippingkoncernen Erria, så kræves der en stor indsats, før man overhovedet begynder at kommunikere.
“Før man inviterer nogen indenfor, skal der være ryddet op – både i organisationen og i forretningen. Vi har selv været igennem en større oprydning, hvor vi fik fuldstændig styr på økonomi, struktur, ledelse og alle processer for at sikre os, at vi kendte alt i vores egen butik, før vi gik ud og fortalte om den til hele verden,” siger han.
Kan ikke alt
For Henrik N. Andersen har det samtidig været en vigtig indsigt, at han som CEO ikke kunne stå for alle processer i Erria, og derfor har han allieret sig med eksperter inden for netop kommunikation for at sikre, at alt gøres ordentligt og efter bogen.
I Erria er vi søfolk og ganske almindelige mennesker, og derfor skal vi også kommunikere, så alle kan forstå os.
Henrik N. Andersen.
“Det har været utrolig vigtigt for os at kunne trække på folk, der ved, hvad de taler om, og som forstår, hvordan man formidler budskaber klart og ærligt. Det vil jeg også opfordre andre til: Allier jer med nogen, der har forstand på det her område,” siger han.
Han slår samtidig fast, at man ved at fokusere på og gøre noget ud af sin kommunikation, også kan være med til at skubbe sin virksomhed i den rigtige retning.
“Det seneste halve år har vi haft stor succes med det, vi har sendt ud i verden. Vi har fået mere opmærksomhed fra pressen, aktiekursen er steget, og vi har tiltrukket flere investorer, og alene på Nordnet er vi gået frem med omkring 20 procent. Det kommer bl.a. af at give aktionærer og investorer en god oplevelse ved at være med,” siger han.
Troværdigt og jordnært
Netop det, at give investorerne en god oplevelse, er ifølge Henrik N. Andersen noget, man med fordel kan gøre lidt ekstra ud af, så man også sikre sig, at ens kommunikation ikke bliver for statisk.
“De investorer, der har lagt mange penge i os, følger indgående med i alt, hvad der sker. De kommer til generalforsamlinger og vil løbende gerne høre, hvordan det går i Erria. Vi har ønsket at skabe likviditet, og det kræver ganske enkelt, at vi kommunikerer mere og bedre. Her er Investor News en rigtig god mulighed – og ikke kun til at sende guidance og tal ud,” siger han.
Han advarer samtidig imod, at man som virksomhed kommer til at skrive til sine investorer alt for ofte – da overinformation kan give bagslag i fremtiden.
“Der må jo ikke opstå en situation, hvor der bliver helt stille, så snart der ikke kun er gode nyheder, for så kan stilheden hurtigt blive påfaldende. Kommunikation skal være jævn og troværdig – ikke kun, når det går godt.”
Sidst, men ikke mindst, slår Henrik N. Andersen et slag for, at man som virksomhed kommunikerer i en ånd, der passer med ens eget DNA. At kommunikationen ikke bliver Excel-ark, der har været igennem ChatGPT, men at den tværtimod også tør vise personlighed.
“I Erria er vi søfolk og ganske almindelige mennesker, og derfor skal vi også kommunikere, så alle kan forstå os. Det skal ikke være kancellisprog, det skal være jordnært og give mening. Min opfattelse er også, at det passer godt til vores investorer og aktionærer, at vores kommunikation er med til at vise, hvem vi er.”

