Forbrugerombudsmanden har afsluttet tre sager om vildledende markedsføring med indskærpelser til virksomhederne. Alle tre virksomheder fik i markedsføringen deres produkter til at fremstå som om, at de er mindre skadelige for miljøet, end de faktisk er.
Hvad er grønt og hvad er det faktisk ikke? Hvornår er noget bæredygtigt nok til, at det må kaldes sådan i markedsføringen?
Det kan være svært at finde hoved og hale i, når man som træt forbruger efter en lang dag, bare gerne vil sætte et lidt mindre klimaaftryk med sit køb, og derfor leder efter det grønne og bæredygtige alternativ.
Men med markedsføringen af produkter, følger desværre også vildledning, som vi som forbrugere ofte falder for. Det har nu fået Ombudsmanden til at gå ind i tre sager, hvor der er kommet indskærpelser.
OK Benzin
Benzinkæden OK Benzin markedsførte i 2020 et dieselprodukt til erhvervskunder med udsagnene ”Klimadiesel” og ”Vi kører på OK Klimadiesel – skal du med på vognen?” med billede af en sennepsblomstermark på OK’s tankbiler.
Baggrunden for udtrykkene var, at den pågældende diesel indeholdt omkring 25% biobrændstof, mens resten var ganske almindelig fossilt dieselbrændstof.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var markedsføringen egnet til at give – ikke kun erhvervsdrivende, men også forbrugere – det indtryk, at OK anvendte et dieselprodukt, der var mindre skadeligt for miljøet, end det faktisk var.
Suzuki Bilimport
Også blandt bilimportørerne var den gal. Suzuki Bilimport har markedsført flere såkaldte ”mild-hybridbiler” med betegnelsen ”hybrid”.
Den går ikke. For der er en væsentlig forskel på de to begreber, og som forbrugere forstår vi ifølge Ombudsmanden en “hybrid” som en bil, der kan køre dels på elektricitet alene og dels på fossilt brændstof alene. Dette er dog ikke sådan, en “mild-hybrid” fungere, og derfor er der tale om vildledning.
I 2021 markedsførte Suzuki Bilimport deres “mild hybrid” som værende ”mere sikker og miljøbevidst end nogensinde”. Forbrugerombudsmanden udtalte, at udsagnet var med til at underbygge vildledningen, og at det gav forbrugeren et fejlagtigt indtryk af bilens miljøbelastning.
Toyota Danmark
”En bil til dig, der vil have en miljørigtig bil uden at være begrænset på rækkevidde.” Sådan markedsførte Toyota Danmark i 2020 deres plugin-hybrid. Problemet var dog, at bilen maksimalt kunne køre 50 kilometer, før den igen skulle oplades.
Toyota markedsførte også bilerne med udsagn såsom ”miljørigtig bil”, ”genoplad miljøet med en plug-in hybrid” og ”det er miljørigtigt, nemt og billigt at have en plug-in-hybrid.”
Da de miljømæssige fordele ved bilen blev væsentligt reduceret af miljøbelastende aspekter ved bilen, var markedsføringen af bilen som miljørigtig, vildledende.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

