Forbruget blev sat i vejret i april, og de danske forbrugere fik igen mere mod på at svinge dankortet online. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for april.
Foråret er kommet, vejret er blevet varmere, dagene længere, og danskerne har fået noget af købelysten tilbage efter at have holdt pengene tæt til kroppen gennem efteråret og vinteren.
Godt halvdelen af danskerne handlede online i løbet af den seneste uge i april. Det er 5-6 procent mere end årets tre første måneder. Andelen, der har handlet mindst en gang om ugen er 20 procent, hvilket er lidt højere end de foregående måneder.
”Det er ganske fine tal og yderst positivt, at forbrugerne skruer op for hyppigheden. Det viser, at vi forhåbentligt er på vej mod lysere tider, hvilket også viser sig ved, at forbrugertilliden ifølge Danmarks Statistik er i bedring,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Optimisme forude
Det er gode nyheder for de danske netbutikker, der har kæmpet med faldende omsætning, i takt med at inflationen, energipriserne og forbruger-pessimismen er steget i 2022 og starten af 2023.
Knap 17 procent af forbrugerne handler online én eller flere gange om ugen, og gennemsnitsforbruget pr. handel var i april på 643 kr., hvilket er noget højere end årets første måneder.
”Når forbrugerne både handler oftere og bruger flere penge, så går det hele op i en højere enhed, som mange netbutikker vil sætte stor pris på,” siger Niels Ralund.
Han hæfter sig samtidig ved, at mere end 15 procent af forbrugerne forventer at købe mere online i det kommende år, hvilket også er en mindre stigning i forhold til marts.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk