Den danske spilindustri står overfor en ny æra af kollektiv organisering med stiftelsen af Game Workers Guild, en tværfaglig brancheklub for spiludviklere.
En ny brancheklub har set dagens lys i Danmark.
Game Workers Guild bygger videre på det tidligere initiativ Gameworkers.dk og repræsenterer et markant skridt mod bedre arbejdsvilkår i en branche, der nu overgår film- og tv-sektoren i omsætning.
Game Workers Guild, som består af medlemmer fra fagforeningerne PROSA, HK Privat, DM Akademikerforeningen og FAF, har som mål at skabe en brancheoverenskomst, der kan forbedre forholdene for spiludviklere på tværs af faggrupper.
Klubben har en nyvalgt bestyrelse bestående af erfarne fagfolk som Arendse Andersen (Producer), Jorge Villa Yagüe (Game Designer & Programmer) og Lani Feldstedt (Game Designer), der alle er dedikeret til at styrke sektoren.
Mirza Cirkinagic, forbundssekretær i PROSA, understreger vigtigheden af gode arbejdsvilkår:
“Vi ser frem til at etablere en dialog med Games Denmark og andre brancheaktører for at løfte spilbranchens anseelse. Vores fokus er at sikre ordnede forhold, bedre efteruddannelsesmuligheder og en gennemsigtig arbejdsplads.”
I dag er spiludvikling blevet en branche i egen ret og med en omsætning, der overstiger film- og tv-området. Men forbedringer i forhold til løn, arbejdstid, efteruddannelse og regler omkring kreditering har længe stået øverst på ønskesedlen hos de ansatte i branchen, der både omfatter faggrupper som it-professionelle, grafikere, animatorer og akademikere samt massevis af freelancere, der sælger deres ydelser til den voksende branche.