Tiderne har været svære for mange, og det mærkes også hos fødevareproducenten EASIS, som tog alternative metoder i brug for at vende udviklingen.
Der har været nok at være bekymret over det seneste års tid, hvor tidens kriser har ramt mange danskere på pengepungen, og givet lave salgstal hos mange virksomheder og brancher, ikke mindst inden for fødevare.
Her har forbrugernes mådehold resulteret i, at især økologi er endt sjældnere i indkøbskurven end ellers, men også andre fødevaregrupper har mærket tidernes udsving. Hos danske EASIS, der leverede stærke resultater i både 2020 og 2021, endte sidste år helt anderledes negativt.
“Gennem hele 2022 kunne vi tydeligt mærke, at der var en stigende tendens blandt forbrugerne til primært at handle tilbudsvarer. Vi så det først i forhold til økologiske varer, og nu ser vi det også i salget af vores produkter. Resultatet viser sig desværre også i et skuffende regnskab, som lander langt under, hvad vi havde forventet,” siger Thomas Møberg, direktør i EASIS, der er producerer fødevarer uden tilsat sukker.
Innovation trods dårlige tider
Når omsætningen og økonomien begynder at dale, tyr mange virksomheder ofte til den samme strategi, nemlig at sænke ambitionerne for innovationen, og i stedet satse på de produkter, forbrugerne allerede kender.
Hos EASIS gik man i den anden retning, og valgte at fortsætte sit fokus på at udvikle nye produkter.
“Når der er stilstand, og forudsigelserne ikke holder, vil normalen i fødevarebranchen være at slå bremserne i, ikke at producere mere end højst nødvendigt og ikke at løbe risici. Det gjorde vi også oprindeligt, hvor vi droslede ned på forecast og skar til i sortimentet. Det stod dog hurtigt klart, at vi potentielt risikerede at miste vores førerposition på markedet, hvis vi gjorde som alle andre,” Thomas Møberg.
I første omgang så innovationsprojektet ud til at virke, da langt størstedelen af de nye produkter blev godt taget imod af de forbrugere, som handler direkte fra EASIS egen online platform. Det ændrede sig dog mod slutningen af 2022.
“På trods af den lovende start måtte vi bare konstatere, at den generelle samfundstendens også ramte omsætningen på webshoppen. I øjeblikket er det ganske enkelt ikke muligt at sælge produkter til andet end tilbudspris,” siger Thomas Møberg.
Han fortæller derudover, at innovationsprojektet har kostet godt og vel to millioner kroner. En investering, som han regner med, lønner sig på længere sigt.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

