I den danske startup, Flow Loop, har man fået en investering og samarbejdspartner af de helt store. Møbelgiganten, IKEA, har smidt et tocifret millionbeløb i virksomheden, og overtaget en del af ejerskabet. Det giver helt nye muligheder for fremtiden.
“IKEA har meget store ambitioner på bæredygtighedsfronten, og der kan vi i Flow Loop hjælpe dem rigtig godt på vej. Samtidig kan de hjælpe os med vores innovation, og med at vækste i det hele taget. Jeg ser det, som et perfekt match,” siger adm. direktør i Flow Loop, Troels Grene.
Flow Loop er en dansk startup-virksomhed, der giver mulighed for at rense og genbruge vandet fra bruseren i hjemmet, og dermed nedbringe det normale vandforbrug i forbindelse med brusebade med op til 80 procent. En besparelse, der vil kunne mærkes på både vand- og energiforbruget i hjemmet.
Virksomheden har i en årrække været i en innovationsfase, men har nu lanceret sit produkt i markedet.
“Vores løsning er unikt på markedet. Der er ikke andre som os, men samtidig skal vi blive ved med at videreudvikle og innovere vores produkter. Det kan altid blive endnu bedre.”
Vi kommer med et produkt, der ikke findes på markedet i dag, og vi arbejder sammen med de største i verden.
Troels Grene, adm. direktør i Flow Loop.
Efterspørgslen vokser
Hos Flow Loop har man hen over sommeren solgt de første tyve systemer, og forventningen på kontoret i Lillerød er, at der nu vil komme et løbende salg, der vil give mulighed for at fortsætte arbejdet med at kommercialisere produktet.
“Omkostningen ved at producere et produkter lige nu for høj til, at vi kan tjene penge på de produkter vi sælger. Men det er klart, at med de penge, har vi fået ind fra IKEA, og det løbende salg af produktet vil gøre det muligt at få omkostningerne ned på et fornuftigt leje. De er ude efter product-market-fit, og det er det, de får hos os,” siger Troels Grene.
Han ser en lys fremtid for Flow Loop og deres løsninger, da markedet både i Danmark og resten af verden i stadigt højere grad vil efterspørge netop det, de kan levere; nemlig et produkt, der kan spare vand og energi til en rimelig pris. Løsningen kommer i en valgfri farve, og kan tilpasses både danske og udenlandske forhold.
“Der er ingen tvivl om, at vi passer ind i en global trend. Verden mangler vand, det ved vi allerede. Vi kan ikke blive ved med at bruge vand, som vi gør i dag. Derfor er der brug for innovation og brugbare løsninger, der let kan rense og genbruge det vand, vi bruger.”
Netop det faktum, at IKEA ved at slå sig sammen med Flow Loop har sat sig for at skabe en væksthistorie, er ifølge Troels Grene den afgørende grund til, at man hos Flow Loop valgte at takke ja til netop dette tilbud.
“IKEA har fokus på udvikling af teknologien og reduktion af enhedsomkostningen, for de er interesserede i vækstrejsen, ikke i vores salgstal på den korte bane. Vi er gået sammen for at skabe den bedst mulige løsning, og løser vi den opgave, så har IKEA et produkt, der kan sælges alle steder i verden.”
Fremtiden går i den rigtige retning
Da snakken falder på potentialet for Flow Loop løsninger, bliver der et øjeblik stille fra Troels Grenes ellers rolige forklaren om samarbejdet.
“Jeg tror egentlig, at potentialet er enormt for recirkulerende brusebade. Mit håb og min drøm er, at vi om nogle år ser løsninger som vores blive lovkrav i nybyg, og at det bliver fast inventar på badeværelser, når man renoverer huse og lejligheder. Der er mange steder i verden, hvor vand er betydeligt sværere at komme til end i DK, det ser vi især denne sommer, hvor vand virkelig er blevet en mangelvare. Så jeg ser et meget stort potentiale på verdensplan for denne slags løsninger.”
Netop af disse grunde har det for Flow Loop været afgørende at finde en partner, der havde store ambitioner og så udover salgstallene nu og her.
“De kommer selvfølgelig med en helt masse viden og sparring, der er utrolig vigtig for os, og de kommer med penge, der kan gøre det hele muligt. Omvendt så køber de sig ind i et startup fyldt med ildsjæle, der virkelig brænder for det, de laver, og som vil have Flow Loop frem i verden.”
En gigant som IKEA, der er til stede over hele verden, og som samtidig satser stort på den grønne og bæredygtige omstilling, giver ifølge Troels Grene en unik mulighed for at få løsningen ud til flest mulige mennesker.
“Vi kommer med et produkt, der ikke findes på markedet i dag, og vi arbejder sammen med de største i verden. Så jeg er meget optimistisk for fremtiden.”

