Det koster dyrt at holde åbent fem dage i ugen – især når energipriserne er steget så meget, som de er. Det gik møbelvirksomheden, Getama, til at tage springet til en fire-dages arbejdsuge.
Mange danske virksomheder har kæmpet en hård kamp for at holde elpriserne nede gennem det seneste års tid. Nogle har skruet ned for varmen, mens andre har valgt skrue op for hjemmearbejdet, hvormed der kan spares plads og penge.
Hos den danske møbelvirskomhed, Getama, har man har valgt at gå i en hel tredje retning, nemlig at indføre en fire-dages arbejdsuge, hvor medarbejderne får en ekstra fridag, men stadig arbejder de sædvanlige 37 timer om ugen. Dermed kan produktionen lukkes ned i tre dage, og det sparer på strømmen – og dermed på bundlinjen.
“Vi gennemgik virkelig det hele for at finde ud af, hvor vi kunne spare, da energipriserne stak af i efteråret 2022. Fredag var i forvejen en kort dag – og vi kunne konstatere, at noget af det, som kostede en pæn sum, var opstart og nedlukning af maskinerne, blandt andet kompressorerne,” siger Jesper Temp, der er administrerende direktør for møbelvirksomheden Getama.
Læs også: Tre råd til virksomheder, der vil indføre fire-dages uge
Ordningen har i dag stået på i knap og nap et halvt år, og resultatet er da også tydeligt at læse på energiregningen. Man har opnået en besparelse på omkring en million kroner. En pæn sum for en virksomhed der i seneste regnskabsår havde en bruttofortjeneste på 21 mio. kr.
Samtidig har medarbejderne taget godt imod den nye fire-dages arbejdsuge, der giver mere tid til familien, hentning af børn og fritidsinteresser.
“Medarbejderne er godt tilfredse med at have fået en tredages weekend. Det trumfer at skulle arbejde lidt længere de andre dage. Og så sparer de jo også benzin på ikke at skulle køre hertil alle ugens dage. Og det skader heller ikke, at det er godt for miljøet,” siger Jesper Temp.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk