Utraditionelle finansielle tjenester og løsninger bliver mere og mere almindelige, og et stigende antal kunder betaler med deres mobil- telefoner i stedet for at bruge kort eller kontanter. Fintech-platformen, Adyen, har kigget ind i spåkuglen og forudset tre tendenser, som vil påvirke dansk erhvervsliv i fremtiden.
Hvert år byder på sine nye tendenser og nye strømninger inden for detailhandlen, og 2023 bliver ingen undtagelse. For spørger man den finansielle teknologiplatform, Adyen, der samarbejder med virksomheder som bl.a. Elgiganten, Uber, H&M, Bestseller og Microsoft, vil dette år især byde på markante nye tendenser inden for tre områder.
Vi vil se et stigende ryk mod platformøkonomi, og samtidig vil de traditionelle betalingsmåder få det svært. Og så vil butiksdøden endnu engang blive udskudt.
Potentiale for platformsøkonomi
2023 bliver endnu et stærkt år for de platforme, som har taget et stort skridt i retningen af at konver- tere hundredtusindvis af SMV’er til bankkunder ved at introducere indlejrede finansielle tjenester.
Ifølge en undersøgelse, som er udført af Adyen og Boston Consulting Group, viser SMV’er en stigende åbenhed overfor at indkøbe finansielle tjenester fra ikke-traditionelle bankenheder. Mere end halvdelen (66 %) af de adspurgte SMV’er fra undersøgelsen mener, at de vil kunne drage fordel af en bankkonto gennem en sådan platform.
På tværs af USA, Europa og Storbritannien forventes denne tendens ifølge Adyen at give en indtægtsmulighed på $110 mia.
“Med udgangspunkt i dette virker det til, at 2023 kommer til at blive året, hvor de finansielle fintech-platforme, som ser dette potentiale, kan vinde stort, mens de platforme, der overser potentialet, modsat vil tabe – big time,” siger Tobias Lindh, som er Managing Director for Adyen Nordics & Baltics, og fortsætter
”Man kan forvente at 2023 bliver stærkt år for de platforme, der formår at imødekomme virk- somhedernes behov ved netop at tilbyde indlejrede finanstjenester og tager skridtet videre til at kon- vertere SMV’er til bankkunder.”
Traditionelle betalinger udfordres
De konventionelle banker bliver udfordret fra flere sider i 2023. I Danmark betaler vi nemlig fortsat digitalt – og i stigende grad med vores mobiltelefoner – i stedet for fysiske kort eller kontanter.
Ifølge Adyen har mere end 4,4 millioner danskere adgang til og bruger MobilePay, men også andre mobiltjenester, som for eksempel Google Pay eller en Coop Prime-konto, er i dag almindelige betalingsmidler Danmark.
”Allerede for et par år siden forudsagde Adyen, at betalingsmetoder ville blive til såkaldte super- apps, da folk i stigende grad ønsker kontrol over deres forbrugs- og betalingsflow. Og det er præcis, hvad vi ser nu. Det er blandt andet takket være Generation Z – en generation, der trodser gamle banknormer ved at bruge apps og digitale tegnebøger,” siger Tobias Lindh fra Adyen.
Digitaliseringen af betalingsmarkedet er dog ikke kun en dansk tendens, men en global trend med de nordiske lande i front. Inden for EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) er for eksempel MobilePay, Swish og Twint stærke spillere, og i Brasilien har PIX overhalet kreditkortvolumen i landet.
Myten om butiksdøden
Vi har længe hørt om de fysiske butikkers såkaldte død – og med e-handlens fremgang har mange virksomheder haft store udfordringer de seneste år. Og selvom dette gør sig gældende i nogle dele af landet, så er det ikke et billede, der er genkendeligt alle steder.
“Personlige oplevelser stadig noget, man som både detailhandel og F&B-aktør bør fokusere på – uanset om det er før et onlinekøb eller fysisk i en butik,” siger Tobias Lindh.
Tal fra Adyens Detailrapport 2022 viser, at 51% af de danske forbrugere mener, at den fysiske butik er et vigtigt kontaktpunkt, også selvom de handler hos den samme forhandler online.
Denne tendens kan understreges af en global undersøgelse, som viser, at særligt Generation Z finder inspiration og socialiserer med venner i fysiske butikker, ligesom det også er den yngre generation, som foretrækker at besøge pop-ups, cafeer eller lignende.
Samtidig stilles der høje krav til kundeoplevelsen, da tre ud af fire adspurgte i undersøgelsen udtaler, at de overvejer at stoppe med at handle i en bestemt butik, hvis de ikke får en god behandling.
Udover, at der altså fortsat stilles højere krav til virksomheders formåen med at skabe personlige oplevelser, har fremkomsten af platforme, hardwareinnovationer og generel kundeutålmodighed, påvirket, at betalinger på stedet både for F&B og detailhandel definitivt har ændret sig og fortsætter med at gøre det.
”Kunderne efterspørger sømløse oplevelser af høj kvalitet, hvilket kan løses af mindre og mere bærbare enheder, som vi derfor kan forvente at se flere af i de kommende år,” siger Tobias Lindh.