Tirsdag løb Familieejerskabets Dag af stablen i den nymoderniserede Børssal på Børsen i København. Her var ejerledere fra hele landet mødt op, og folkevalgte debatterede nutiden og fremtiden for de familieejede virksomheder i Danmark.
Der er i omegnen af 60.000 familieejede virksomheder i Danmark, og disse varierer fra små enkeltmandsvirksomheder og op til nogle af de største koncerner, vi kan prale med her til lands.
Nogle del af disse var i går mødt op i på Børsen i København, hvor Dansk Erhverv havde inviteret til Familieejerskabets Dag i Børssalen, hvor landets mange familieejede virksomheder både skulle fejres – og hvor udfordringer og fremtiden skulle debatteres og sættes under lup.
Blandt de ting, der flere gange blev nævnt både fra scenen og fra salen denne tirsdag, var det evigtgyldige spørgsmål om bureaukrati og administration, som danske virksomheder i almindelighed kæmper med og lider under.
Meget dansk lovgivning er nemlig for ugennemskueligt for alle dem, der ikke er eksperter i at gennemskue lovtekster, og mange virksomheders anke mod de mange love og det meget bureaukrati er, at det tager unødigt meget tid fra den daglige drift og værdiskabelse, når time efter time går ved Excel-arkene fremfor at skabe omsætning, vækst og arbejdspladser.
“Det bureaukratiske og administrative bøvl, det er noget, der hæmmer væksten i vores virskomheder, og det udvalg, man nu har nedsat i Folketinget for at komme dette til livs, er i modsætning til meget andet i politik, et hurtigt arbejdende udvalg, der arbejder for at forbedre forholdene for de danske virksomheder,” sagde Lars Christian Brask, erhvervsordfører i Liberal Alliance, fra scenen under en debat med folketingskollegerne, Mohammad Rona (M) og Per Husted (S).
Men som dagens vært, Carl Andersen, der er politisk konsulent for familieejede virksomheder hos Dansk Erhverv, pointerede, så sættes der ingen regler i verden her i landet, uden at et flertal i Folketinget har stemt det igennem.
“Det undrer mig dagligt, at tingene skal være så indviklede og bøvlede i politik, og det tror jeg gælder mange der, som mig, er nye i Folketinget og kommer fra det private erhvervsliv. Men nu har vi også en situation, hvor f.eks. Sanjay Shah har udnyttet huller i systemet til at berige sig selv for milliarder. Så der er jo også en grund til, at der er mange regler, så der ikke kommer huller i systemet,” sagde Per Husted, der er medlem af skatteudvalget for Socialdemokratiet.
Og selvom de fleste kan blive enige om, at love og regler i det store hele er en god ting, og for virksomhederne, så mente Mohammad Rona, skatteordfører for Moderaterne, at især den unødigt indviklede skattelovgivning var en klods om benet for mange virksomheder, der har sat sig selv i verden for mange andre formål end at jonglere lovbøger på mange tusinde sider.
“Jeg tror, at en del af udfordringen er, at man dårligt ved, hvor man skal starte. Skattelovgivningen er vokset med 1000 sider de seneste tredive år, og der er rigtig mange ting, man sagtens kunne gøre nemmere og bedre. Der er ingen, der vil tabe noget ved at gøre lovene bedre og mere gennemskuelige, og ved ikke at gøre det, så lader man alle de her 60.000 virksomheder i stikken.”