Der kommer hele tiden nye teknologier ind i den fysiske handel, der skal gøre købsoplevelsen bedre og mere fuldendt for forbrugeren. Men danskerne bider ikke på de nye teknologier, viser rapport fra fintech-virksomheden Adyen.
Interesserer du dig for de nye VR-teknologier, du med jævne mellemrum kan prøve danske butikker? Drømmer du om at besøge et ægte metaverse, hvor du kan købe det, du lige står og mangler?
Hvis ikke, så er du som danskerne er flest, viser rapporten fra Adyen.
For vi danskere interesserer os i det store hele ikke for denne slags nye teknologier, som man med jævne mellemrum møder i butikker og centre, og som visse andre steder i verden vækker stor entusiasme.
Nemt og hurtigt
Ifølge Adyens rapport er det kun hver tiende forbruger, der er interesseret i, at virksomheder fremover vil gøre shoppingoplevelsen mere interessant med f.eks. virtual reality (VR) eller augmented reality (AR). Endnu færre, kun seks procent, siger, at de er interesseret i at besøge butikker i de kommende digitale verdener – såkaldte ”Metaverses”.
Danskerne har en meget realistisk og måske også ret konservativ tilgang til det at shoppe. Vi går i skobutikken for at købe sko, ikke så meget andet.
Tobias Lindh.
“Danskerne er vilde med teknologier, når de handler, men det skal være den rigtige slags. De vil finde deres varer, betale og komme ud igen i en fart. Hos dem handler shoppingoplevelsen først og fremmest om tempo,” siger Tobias Lindh, managing director for Adyen i Norden og Baltikum.
Rapportens konklusion kom i første omgang bag på Tobias Lindh, der samtidig også mener, at rapporten viser noget klassisk nordisk i sine konklusioner; nemlig, at danskerne i det store hele har en meget uimponeret tilgang til deres shoppingoplevelser.
“Danskerne vil handle hurtigt og nemt; de er ikke interesserede i nye teknologier, der holder dem i en fysisk butik. På den anden side, så er de utrolig glade for de teknologier, der gør en forskel for dem nu og her.”
Han fortæller derefter om en oplevelse i Elgiganten, hvor betalingen var kontaktløs, kvitteringen var elektronisk, og alle fornødne papirer kom lige til mailboxen.
“Men så man sig om i butikken, var der intet, der viste, at her var der teknologi af højeste klasse. Det var underspillet, og det kan vi godt lide i Norden. Det er innovation, der gør tingene nemmere, nærmest uden at man bemærker det.”
Vant til teknologier
Spørgsmålet er jo så, hvorfor mange retailere prøver at trække kunder ind i butikkerne med nye teknologier som VR og AR, når langt størstedelen af danskerne ikke er interesserede.
“Mange gør det for den opmærksomhed, der tit følger med. Det er noget nyt og anderledes, om måske noget man kan komme i avisen med. Man kan vise, at man er en innovativ butikskæde, hvis man laver sådan et fremstød, men det vil tit blive opfattet som gimmicks af forbrugeren,” siger Tobias Lindh.
Samtidig mener han ikke, at danskerne ved deres manglende entusiasme for nye teknologier overser potentialer, der kunne give dem en endnu bedre shoppingoplevelse.
“Nej, det mener jeg ikke. Danskerne har en meget realistisk og måske også ret konservativ tilgang til det at shoppe. Vi går i skobutikken for at købe sko, ikke så meget andet.”
Da snakken falder på Danmark som et yderst digitaliseret samfund, hvor vi er til teknologiske hjælpemidler ved alt fra bestilling til betaling, nikker Tobias Lindh bekræftende.
“Det er en stor del af den manglende entusiasme for den slags teknologier, at man i Danmark er så langt fremme rent teknologisk allerede. Alt kører elektronisk og digitalt, lige fra restauranter til parkering, så derfor er danskerne også meget svære at imponere. De vant til det og forventer, at retailerne er langt fremme teknologisk.”
Ser han på de danske retailers og butikker i det hele taget, ser Tobias Lindh dog danskerne som meget teknologi-orienterede forbrugere, der har øjnene rettet mod at gøre deres køb så nemme og praktiske som muligt.
“Et godt eksempel er Joe & The Juice, der er utroligt dygtige til at få deres kunder over på apps, der rammer målgruppen. De er enormt agile. De gør alting lidt nemmere for kunden, og det er det klart vigtigste for danskerne.”