De danske havne kan inden for en overskuelig fremtid vise sig at være for små til efterspørgslen. Både brancheforening og Enhedslisten håber derfor også på en snarlig udvidelse af de danske havnearealer.
Den grønne omstilling koster penge og plads. Inden eksempelvis havvindmøller skal fragtes fra land og ud på havet, kræver disse rigtig meget plads på de danske havnearealer, og den plads kan der snart blive for lidt af.
Det mener brancheorganisationen, Danske Havne, der håber, at danske politikere vil forstå og italesætte vigtigheden af at havnene bliver udvidet, for at kunne imødekomme den store efterspørgsel, der kommer i de kommende år, både i form af den grønne omstilling og øget godstransport.
“Vi står overfor at skulle udbygge havnene rigtig meget i de kommende år. Vi skal kunne facilitere al den grønne energi, der kommer fra f.eks. havvindmølleparkerne, og det kræver mere plads, end vi har i dag, da vi også skal have plads til alt det, havnene ellers bruges til,” har direktør i Danske Havne, tidligere udtalt til MarketConnect.dk.
Enhedslisten stemmer for
At udvide havnene er da også et særdeles fornuftigt initiativ, hvis man spørger i Enhedslisten, hvor Henning Hyllested er transportordfører.
“Jeg synes, det er en rigtig god ide. Havnene spiller en helt central rolle for både transportsektoren og den grønne omstilling. Ganske vist er skibstransport noget skidt for miljøet, men med de mængder gods, man kan transportere til søs, er det faktisk en relativt miljøvenlig løsning. Så en udvidelse af havnene er vi helt med på,” siger han.
Netop de meget store mængder gods, der kan transporteres på skibene, er ifølge Henning Hyllested et område, der burde være mere fokus på. For mens det meste gods i Danmark i dag læsses på lastbiler, mener han, at skibstransport for mange vil være en mere oplagt løsning, de mange havne i Danmark taget i betragtning.
Derfor håber han også, at flere havne vil overveje at anlægge såkaldte Dry Ports, som det eksempelvis er tilfældet i Taulov ved Fredericia, hvor meget af det gods, der udskibes fra havnene kan placeres, før det læsses ombord.
“Der er ingen tvivl om, at med den plads, den grønne omstilling kommer til at kræve, så er der behov for nye løsninger på havnene. De skal have mere plads,” siger han.
Dog er det ikke alle havne, der uden videre bør kunne udvide de eksisterende rammer. For ikke alle havne er lige egnede til udvidelse, og man bør ifølge Enhedslisten især satse på at udvide de havne, der allerede har en stor godsomsætning, og ikke de mange fjordhavnene, hvor der i forvejen ikke er ret dybt vand.
“Men der vil også være et klart behov for at grave dybere sejlrender, så de store transportskibe bedre kan tilgå havnene, end det er tilfældet i dag. Vi ser, at eksempelvis Esbjerg Havn er blevet Nato-havn, og derfor skal uddybes for at kunne modtage militære fartøjer. Det er ikke bare nødvendigt at gøre i Esbjerg, det samme gælder flere andre store havne,” siger Henning Hyllested, der selv har en fortid som havnearbejder.