Skal en virksomhed frem i verden, skal den i høj grad sætte sin lid til mellemlederne og de medarbejdere, der holder årerne i vandet og sikrer stabil fremdrift.
Vi taler meget om lederskab i Danmark, og det er i høj grad toplederne, der løber med opmærksomheden.
Mindre er fokus på de mange mellemledere, der dagligt sikrer, at produktionen kører som i olie, og som har den reelle kontakt til medarbejderne i det daglige. Derfor er disse mellemledere også essentielle for virksomhederne, hvis man spørger Claus Braad Hansen, områdedirektør for Sydbank på Fyn.
“I det daglige er det mellemlederne, der har den vigtigste rolle i forhold til medarbejdertrivsel, -udvikling og -fastholdelse, for det er dem, der har den direkte, daglige kontakt med de ansatte. Så hvis man ikke sørger for, at mellemlederne er dygtige, veluddannede og kvalificerede, så risikerer man, at der opstår mistrivsel, og at arbejdspladsen bliver fravalgt,” siger han i en klumme i Erhverv+.
Ifølge erhvervspsykolog Lill Palmblad, er der ledertrivsel da også afgørende for en virksomheds sundhedstilstand, ikke mindst fordi mistrivsel hos lederne har en afledt effekt hos medarbejderne.
“Mistrives lederen, er der større chance for, at medarbejderne også vil mistrives. Den slags koster på produktiviteten og arbejdsglæden. Så der er gode grunde til at sætte ledertrivsel i fokus,” siger hun i Marketconnects podcast Kapitlet.
Claus Braad Hansen slår samtidig fast, at selvom “dårlig ledelse” ikke nødvendigvis er blandt de årsager til, at vi som medarbejdere giver for at vælge at søge nye græsgange, så kan det ofte være tilfældet. Samtidig kan det være grunden til, at nye kandidater holder sig væk.
“Så hvis man som erhvervsleder oplever, at man har svært ved at fastholde de dygtige medarbejdere eller unge talenter, så kan det være, man skal tage et kig på ledelsen og kulturen – på alle niveauer. For fremtidens vindere kan bestemt være dem, der har særligt gode produkter eller specielle services, men det kan jo også være dem, der har de bedste medarbejdere,” skriver han.