Med de stigende brændstofpriser, vi oplever netop nu, kan der for bilejerne være en fordel ved at kigge væk fra de store biler, og rette blikket mod de mere økonomiske mikrobiler, men der er et problem.
En liter benzin er blevet dyr. Meget dyr endda, og det kan især mærkes hos de bilejere, der kører i en stor bil, der i sagens natur sluger mere brændstof end en lille.
Netop derfor mener Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.dk, at vi vil komme til at se en øget interesse for små og mere budgetvenlige mikrobiler, end vi har gjort de seneste år. Af samme grund mener han, at det en ulempe for bilkøberne, at mikrobilen udfases af bilproducenterne.
“Mikrobilen er qua dens størrelse en billig basisbil i indkøb, og den kører længere på literen end større modeller. Når brændstofpriserne stiger, er det bekvemt for eksempel at kunne køre 25 kilometer på en liter frem for 12 kilometer. Det betyder også, at mikrobilen er mere klimavenlig end andre fossilbiler, og det betyder mere og mere for de bilkøbende danskere,” siger Jan Lang.
En fremtid på el
Selvom mikrobilen i det store hele er under udfasning hos producenterne, er der dog enkelte, der stadig holder fast i at levere de små budgetvenlige biler til markedet. Èn af disse er Toytota, der med den lille Aygo holder fast i det kundesegment, der er for de små biler.
“Efterspørgslen på de mindste biler er i øjeblikket meget stor efter blandt andet stigningen i benzinpriser. Vores kunder vægter en økonomisk bil med det nyeste sikkerhedsudstyr, og det gør Aygo X til en populær bil. I dag udgør modellen næsten 23 procent af vores ordrebank, og det er en fordobling i forhold til andet halvår af 2021,” siger Roberto da Cruz, der driver Autohallen, et bilhus tilknyttet det danske netværk af Toyota-forhandlere Det Digitale Bilhus.
Spørger man Jan Lang, kand et være fornuftigt for enkelte bilmærker at holde fast i mikrobilen i en tid, hvor der netop er mange producenter, der vælger at udfase den.
Samtidig ser han et stort potentiale i at den lille budgetvenlige bil i fremtiden vil køre på el, og ikke fossilt brændtstof.
“Der er dog en interessant udvikling i gang, hvor mikrobilen i de kommende år vil kunne få comeback som elbil. For nogle bilproducenter, som ellers har droppet mikroklassen, er små elbiler en mere rentabel forretning, fordi de har en billigere teknologi end fossilbiler og dermed er billigere at producere.”

