Konceptet har været til debat i flere år efterhånden, og langsomt er flere og flere virksomheder sprunget med på bølgen. Senest har fastfoodkæden Sunset Boulevard indført en arbejdsuge på fire dage (30 t/uge) til samme løn, og det er der ifølge ekspert gode grunde til.
Gennem de seneste år har vores arbejdsformer været til konstant debat, og nye måder at udfører dagens dont er så småt blevet allemandseje, både som følge af coronanedlukninger og teknologiske fremskridt.
Begge dele har fået mange mennesker til at kigge arbejdslivet efter i sømmene, og samtidig har stadig flere virksomheder fået øjnene op for nye måder at lade medarbejderne udføre arbejdet på – måder, der for fleres vedkommende gør op med både tid og sted.
“Mere end 50 danske virksomheder er gået i denne retning over de seneste år, og bare inden for de seneste uger har vi set såvel Sunset Boulevard som Amnesty International gå i samme retning, og det gør de jo blandt andet, fordi der er en stor efterspørgsel fra medarbejderne,” siger Pernille Garde Abildgaard, der er selvstændig konsulent og kommunikationsrådgiver med ekspertise i fire-dages-ugen, som hun også har skrevet flere bøger om.
Hun onboarder selv 1-2 virksomheder til den fire dages arbejdsuge om måneden, og er bare én af flere konsulenter, der arbejder med dette i landet. Når virksomheder skal overgå til en fire dages uge, skelnes der mellem en arbejdsdag på 32 timer på fire dage, og en på 37 timer, også på fire dage.
At gøre sig attraktiv
Hele bølgen med at gå fra fem til fire arbejdsdage om ugen startede ifølge Pernille Garde Abildgaard med den new zealandske forretningsmand, Andrew Barnes, der indførte en fire dages uge i sin finansielle virksomhed, Perpetual Guardian , hvor han har omkring 250 ansatte. Og i Danmark var Henrik Stenmann, CEO i IIH Nordic også en af frontrunnerne.
Det handler om at ændre en kultur og de processer, der er på arbejdspladsen.
Pernille Garde Abildgaard.
Det var på mange måder et nybrud for moderne arbejdspladser, og den succes virksomheden efterfølgende kunne dokumentere, fik hurtigt flere andre virksomheder med på vognen.
“Ingen ville gå denne vej, hvis det ikke kunne dokumenteres, at det gav et generelt løft til virksomheden og medarbejderne. Vi kan jo se, at de virksomheder, der vælger at gå i denne retning, eksempelvis oplever øget produktivitet, øget arbejdsglæde og generel øget trivsel. Det er punkter, som enhver virksomhed kigger meget nøje på, og altid vil arbejder på at styrke,” siger Pernille Garde Abildgaard.
Hun fortæller samtidig, at den fire dages arbejdsuge for mange virksomheder er et spørgsmål om rekruttering, og om at gøre sin virksomhed attraktiv på et marked, hvor der kan være hård kamp og hver eneste nye medarbejder.
“Det er et parameter, der virkelig betyder noget for mange mennesker, når de søger nyt job. Nogle virksomheder tilbyder en 32 timers uge, mens andre holder fast i de 37 timer, men bare på en fire dages uge.”
Nye strukturer og kulturer
At mange virksomheder ifølge Pernille Garde Abildgaard oplever en markant øget trivsel på arbejdspladsen, som følge af en fire dages uge, er ét af de helt store argumenter for at stadigt flere virksomheder kigger i denne retning.
For netop trivslen er mange steder under pres som følge af travlhed, dårlige kulturer eller et arbejdsmiljø, der helt generelt gør det svært for medarbejderne i det daglige.
“I mange danske virksomheder klager medarbejderne over alt for mange møder, for pressede deadlines eller alt for mange afbrydelser og manglende fordybelse i det daglige. Og mange af de virksomheder, jeg arbejder sammen med, bruger initiativet med fire dages ugen til at rydde på i de måder, de har indrettet deres arbejde på, og det er sundt,” siger Pernille Garde Abildgaard.
Da der som følge af den nedsatte arbejdstid eller færre arbejdsdage, er mindre tid til at gå til møder og meget andet, tvinges virksomhederne så at sige til at prioritere deres tid bedre, og give medarbejder mere tid til at udføre deres egentlig opgaver, og mindre tid på eksempelvis møder.
“Det handler om at ændre en kultur og de processer, der er på arbejdspladsen. Den slags bliver tit noget, vi gør, uden at tænke over det. Men vi kan se, at medarbejderne helt lavpraktisk får mere fra håneden når de arbejder fire dage om ugen, hvilket også altid vil være i virksomhedens interesse.”

