Gamle gulvplanker, hestevognshjul og trætønder får nyt liv hos de danske forbrugere, der i stigende grad tager fænomenet upcycling til sig deres indretning. Ifølge en ekspert og en producent taler upcycling direkte ind i tidens store fokus på bæredygtighed og grøn omstilling.
“Upcycling har længe været i høj kurs via auktioner, DBA.dk og Lauritz.com. Det nye er, at upcycling bliver mere og mere integreret i danske møbelbrands. Det mærker vi blandt andet ved den store interesse for vores årlige event Circular Furniture Days, der sætter spot på cirkulære løsninger. Rekordmange møbelvirksomheder deltog i slutningen af 2021, og igen i år har ansøgningstallet været højt,” siger Betina Simonsen.
Hun er direktør hos den nationale erhvervsklynge Lifestyle & Design Cluster, og ifølge hende er upcycling blevet et stadigt vigtigere parameter for markedsføringen hos møbelvirksomheder, og hun er ikke i tvivl om, at tendensen er stigende i disse år.
“Jo mere virksomhederne formår at signalere professionalisme og gennemsigtighed omkring upcyclingsprocessen, jo mere vil unge købe ind på præmissen og være villige til at betale en højere pris. Det handler for virksomhederne om at skabe en storytelling og tryghed hos forbrugerne ved at vise, at de får et produkt af god kvalitet, som er en investering værd,” siger hun.
En mentalitetsændring
Hos den midtjyske snedkervirksomhed Woodstyle, har man netop sat sig for at professionalisere tilgangen til upcycling, ved brug af af træ fra Fregatten Jylland og herregårde, slotte og kirker fra 17 europæiske lande. Og efterspørgslen er steget markant gennem de seneste år.
“Vi mærker en tydelig ændring i danskernes mentalitet, hvad angår upcyclede møbler. Folk kommer mere og mere med på trenden, også selvom vores bedst sælgende møbel – et plankebord af upcyclet træ fra europæiske bygninger – koster op mod det dobbelte af et dansk klassiker-spisebord,” siger Casper Jacobsen, direktør hos Woodstyle.
Ifølge direktøren har Paustian, en af landets største high end-møbelkæder, netop taget de upcyclede møbler fra Woodstyle ind i sortimentet. Og Casper Jacobsen er ikke i tvivl om, at netop de unge udgør et stort potentielt marked for upcycling produkter.
“Unge er utrolig miljøbevidste, og vi gør derfor meget ud af at fortælle, at de mindsker deres CO2-udslip ved at vælge vores møbler, fordi vi i produktionen helt undgår at fælle nye egetræer, som er naturens CO2-støvsugere.”

