Den danske tæppegigant Ege Carpets, der er blandt verdens førende leverandører af tæpper til hoteller, krydstogtskibe og kontorbygninger, har det seneste regnskabsår 2021/22 øget selskabets omsætning med 19 pct. til 1.085 mio. kr. mod 915 mio. kr. sidste regnskabsår.
Væksten var blandt andet trukket af øget omsætning i England, Frankrig og DACH (Tyskland, Østrig og Schweiz), der leverede en samlet fremgang på 20 pct. Skandinavien repræsenteret ved Danmark, Norge og Sverige præsterede en fremgang på 13 pct. Dette skal ses i lyset af, at markederne faldt med 5 pct. som følge af Covid-19 pandemien.
Men trods omsætningsfremgangen vurderer koncernchef Rune Stephansen fra Ege Carpets, at der er betydeligt mere potentiale i selskabet. Derfor har han iværksat en strategi, som skal fordoble selskabets omsætning over de næste fem år. Samtidig skal indtjeningen i Ege Carpets forbedres betydeligt.
“Jeg ser et betydeligt potentiale i Ege Carpets. Derfor har jeg iværksat denne dobbelt-op-strategi, hvor vores omsætning skal runde 2 mia. kr. inden for fem år. Samtidig skal vi være meget bedre til at skabe overskud, så også her er vi i gang med at tage en række geværgreb, som vi kommer til at gøre det endnu bedre,” siger Rune Stephansen, der tiltrådte jobbet som topchef i EgeCarpets for et år siden.
Af det netop offentliggjorte årsregnskab fremgår det, at resultatet før skat for det forgangne år lander på 12,8 mio. kr. mod 6,7 mio. kr. sidste regnskabsår.
Investerer i fremtiden
“Vi har investeret i både flere folk, bedre markedsføring og mere produktudvikling. Investeringer, som de kommende år skal bidrage til øget omsætning og indtjening. Samtidig har vi taget nogle store engangsomkostninger – blandt andet har vi nedlagt en tysk fabrik og flyttet aktiviteten til Danmark. Det koster noget her og nu, men giver en betydelig besparelse hvert år fremadrettet. Så vores resultat er vel det, man kan kalde planlagt,” siger Rune Stephansen og fortsætter:
“Derudover har vi investeret markant i at revitalisere Ege-brandet, så vi er endnu mere aktuelle og relevante for vores kunder – både når det handler om design og bæredygtighed. Vi har nogle fantastiske produkter og en solid markedsposition i et stort internationalt marked. Så vi har rigtig mange muligheder. Men vi må samtidig erkende, at det er et svært marked, hvor både forsyningskæderne er under pres og vi oplever stigende råvareprisen. Så vi kommer hele tiden til at justere i forhold til den aktuelle situation.”
Han har allerede markeret sig markant som topchef omkring bæredygtighed, hvor Ege Carpets vil være den globale leder, når det handler om at producere bæredygtige tæpper. Selskabet har nu tilsluttet sig Science Based Targets og forpligter sig dermed til at nedbringe selskabets CO2-udledning ud fra ambitiøse mål og videnskabsbaserede metoder.
Fokus på biodiversitet
Samtidig har Ege Carpets igangsat et stort biodiversitetsprojekt, hvor selskabet er ved at omdanne 100 hektar jord omkring hovedkontoret i Herning til vild natur. Ydermere har Ege Carpets udrullet en samlet bæredygtighedsstrategi i hele virksomheden, og alle de tæpper, som selskabet leverer til erhvervskunder, hvilket er 85 pct. af produktionen, nu er Cradle to Cradle-certificerede. Cradle to Cradle er en certificering som bygger på en vision om, at menneskets aktiviteter – og herunder fremstilling af produkter – ikke påvirker kloden negativt, men kun bidrager positivt til mennesker og miljø.
Samtidig skrues der op for arbejdet med at udskifte råmaterialerne til genanvendte materialer og med at udvikle et reelt take back system, der skal sikre, at brugte tæpper kan genanvendes efter brug.
“Vi skal være den mest bæredygtige tæppevirksomhed i verden. Alle vores tæpper, som sælges B2B er nu Cradle to Cradle-certificeret på bronzeniveau, hvilket vi er den første tæppeproducent i verden til at lykkes med. Det siger noget om vores ambitioner og konstante udvikling,” siger Rune Stephansen.