Danske Ege Carpets er én af verdens største tæppeproducenter, og leverer tæpper til kontorer, hoteller og skibe over hele verden. Midtjyderne har brugt mange år og ressourcer på at blive de mest bæredygtige på et marked, med hård konkurrence om den grønne førertrøje. I Herning glæder man sig over den store konkurrence på den grønne dagsorden.
Midt i Jylland finder man en af Danmarks store, og måske lidt oversete virksomheder, der er blandt de allerstørste inden for sit felt, og som ikke mindst har det som en integreret del af sit DNA at arbejde for at udvikle stadigt grønnere løsninger.
Store dele af produktionen er rykket over på regenereret materiale, og tæpperne produceres i dag af bl.a. genbrugte plastikflasker, industriaffald og gamle, genanvendte tæpper. Dermed bruges der stadigt færre helt nye råmaterialer til at lave tæpperne under vores fødder.
“Det er faktisk et område, vi har haft stort fokus på lige siden 90’erne, og vi er fortsat ud af den vej lige siden. I mange år var det ikke rigtigt noget, vi talte om, da det heller havde stort fokus i samfundet generelt. Men vi kan se, at vi på mange områder har været og stadig er frontløbere inden for dette område, som vores kunder også har fået et utroligt stort fokus på de senere år. Det er en fantastisk udvikling,” siger adm. direktør i Ege Carpets, Rune Stephansen.
I dag er Ege Carpets 100 % Cradle to Cradle-certificeret, og arbejdet med bæredygtighed har også indbragt koncernen en top 1% Platinum placering hos EcoVadis, verdens førende bæredygtigheds agentur.
Udover arbejdet med gentænke råmaterialerne, arbejder midtjyderne på at omlægge store dele af produktionen til at køre på fjernvarme og el, hvilket man begynder på allerede i dette efterår.
En jysk tilgang
Med det øgede fokus på den grønne omstilling og bæredygtighed både i tæppebranchen og generelt i verdens bevidsthed, kommer også stigende konkurrence producenterne imellem.
Og selvom man hos Ege Carpets har arbejdet med netop disse emner, siden man i 1996, opnåede ISO-certificering, ved man godt, at det kræver hårdt arbejde at forblive førende på den grønne dagsorden.
“Heldigvis er der meget stor konkurrence, og vi har mange virkelig dygtige konkurrenter på markedet. De er gode til at tænke i nye og innovative baner, og det stiller også store krav til os. Det er meget positivt, og det er sundt branchen og for planeten, udviklingen går så stærkt. Der er bestemt ikke tid til at hvile på laurbærerne, for vi kan nemt blive overhalet indenom, hvis vi ikke gør vores bedste for at blive endnu bedre,” siger Rune Stephansen.
Han kommer selv fra køkkenbranchen, hvor han i en længere årrække var adm. direktør i Nobia, og har nu været i Ege Carpets i lidt mere end et år. Han har fra første dag været imponeret over de mange grønne tiltag, han har oplevet i koncernen, og det han kalder en “meget jysk” tilgang til arbejdet og succesen med at gennemføre den grønne omstilling.
“I Ege Carpets ved man godt, at man er blandt de allerbedste i verden, men man har ikke sagt det højt. Det er så jysk, som det kan blive, at man bare går og er godt tilfreds med at være verdensmester. Vi kan se andre aktører på markedet, der råber meget højt om de tiltag, de laver, som batter væsentligt mindre end dem, vi har gennemført. Vi har haft mere fokus på at være innovative, end fortælle om det.”
Blandt de nye innovative tiltag, der bliver taget fra hovedsædet i Herning, er blandt andet den såkaldte Circle-back-løsning, der forventes lanceret 1. oktober.
Her bliver eksisterende tæpper afinstalleret ude hos kunderne, hvorefter nye lægges på, og de gamle sendes til Slovenien, hvor de bliver knust, for så at blive genanvendt til andre formål.
Allerede fra dag ét vil 14 % af Ege Carpets samlede volume være omfattet af Circle back.
“Den slags initiativer kræver et stort netværk i hele Europa, og ikke mindst kræver den, at man kan føre den ud i livet uden fejl og startproblemer. Alt for ofte ender et gammelt udtjent tæppe på lossepladsen eller med at blive brændt. Men selvom det er slidt, så kan det sagtens genanvendes til andre formål. Det er hele bæredygtighedstanken i en nøddeskal.”
Krav om større bæredygtigt fokus
Kunderne hos Ege Carpets repræsenterer et stort og bredt udsnit af erhvervslivets mangfoldighed, men koncentrerer sig især om hoteller, kontordomiciler og marine, hvilket vil sige såvel færger som krydstogtskibe og meget andet. I modsætning til mange andre tæppeproducenter satser man ved Ege Carpets slet ikke på det private marked.
Det har ifølge Rune Stephansen en positiv indvirkning på de grønne og bæredygtige målsætninger.
“Det kommercielle marked er meget længere fremme i forhold til krav og forventninger omkring bæredygtighed end det private. Der stilles ekstremt store krav, og kunderne er virkelig nede i detaljerne omkring, hvordan vi producerer, hvad vi bruger af materialer og meget andet. Det tvinger os til konstant at være på forkant.”
Han er ikke i tvivl om, at de store krav, der stilles til erhvervslivets deltagelse i den grønne omstilling, spiller en stor rolle for de krav, der bliver stillet videre til tæppeproducenterne.
“En stor koncern kan i dag ikke slippe afsted med ikke at tænke bæredygtighed ind i alle aspekter af deres forretning. Alt fra kaffen til tæpperne skal være så bæredygtige som muligt, og det hjælper vi dem gerne med.”
For mange store koncerner er det et spørgsmål om mange bække små, når nye produkter skal købes, og man skal vælge det grønneste på markedet.
“For en stor koncern er det ikke tæpperne, der vælter CO2-regnskabet, men det alt sammen tæller i det store billede, og kan man spare på CO2en ved at vælge os frem for andre, så er det et godt sted at sætte ind.”
Skandinavisk kvalitet
Med til historien om Ege Carpets hører også det store fokus på design, der ligger bag hver eneste produkt, der kommer ud fra de fire fabrikker i Danmark. Selvom de fleste af os ikke tænker nærmere over de tanker og hele den proces, der ligger til grund for et tæppe, så er det nøje gennemtænkt i alle aspekter.
“Det er et kæmpe fokus fra vores side. Den seneste design kollektion, vi præsenterede, var et spændende med den danske tekstildesigner og farvealkymist, Margrethe Odgaard, der har lagt en stort stykke arbejde i vores farver. Hun har skabt en 56-farver palette, som kunderne kan blande og skabe udtryk af. Det er virkelig utroligt, det hun har lavet for os,” siger Rune Stephansen.
Farverne er mineralinspirerede, og der er en klar overvægt af sociale farver. Meningen bag disse er give menneskene i et lokale en bedre og mere behagelig oplevelse. Det gør, at hvert design kan fortælle sin egen historie.
At fokusere stort på design og farver spiller for Rune Stephansen også ind i den samlede fortælling om Ege Carpets som et ægte skandinavisk produkt.
“Ude i verden er Skandinavien bare kendt for godt og stilsikkert design. Vi er kendt for kvalitet og for at være helt fremme på grønne løsninger. Et sådan image kræver hårdt arbejde at vedligeholde, og jeg er stolt over, hvor langt vi er nået hos Ege Carpets, hvor vi allerede har de næste initiativer i pipeline.”