Et minus på 55 milliarder var resultatet på e-handelsbalancen i 2021, men ikke desto mindre ser man ved Dansk Industri store muligheder for at gøre dansk e-handel til en eksportsucces.
“Vi handler meget i udlandet, når vi handler på nettet, og det er sådan set meget godt. Underskuddet på e-handelsbalancen lyder af meget, men vores fokus ligger i langt højere grad på at få udlandet til at handle hos os, end på at få danskerne til at handle mere dansk,” siger branchedirektør i Dansk Industri, Jacob Kjeldsen, da snakken falder på, hvor udfordringer ligger i forbindelsen med den danske nethandel.
For mens danskerne i høj grad har taget den internationale nethandel til sig, så kniber det i højere grad med at få omverden til at besøge danske webshops for at handle. Det er derfor også her, man fra Dansk Industris side har sit fokus for fremtiden.
“I DI har vi etableret internationale kontorer på vækstmarkeder rundt omkring i verden, hvor vi hjælper vores medlemsvirksomheder med at komme ind på det lokale marked. De kontorer vil vi bruge til at også styrker dansk e-eksport i samarbejde med danske og lokale partnere. Samtidig har Udenrigsministeriet udsendt en række Digital Service Advisors, der fra ambassader og konsulater skal hjælpe især SMVerne ind på nye markeder forskellige steder i verden.”
For mange af disse virksomheder handler det især om at skaffe sig viden og indsigt i markeder, der er meget anderledes end det danske, og hvor kultur og lavpraktik er store start-udfordringer.
Et godt udgangspunkt
Danmark har i dag en stor eksport inden for mange forskellige brancher, og er især kendt ude i verden for design, møbler, mode og teknologier indenfor klima og fødevarer, og det er blandt andet her, der skal sættes ind, hvis den danske e-eksport skal vendes til at blive en succes.
“I Danmark er vi normalt er rigtig dygtige til eksport, og da vi samtidig er utroligt digitale i vores måde at drive forretning på, har vi et stærkt udgangspunkt. Samtidig skal man huske på, at eksport er kernen i dansk økonomi, så det ville være en stor gevinst for landet, hvis e-eksporten fik endnu mere vind i sejlene ,” siger Jakob Kjeldsen.
Dansk eksport er i dag allerede i stor stil præget af SMVer, der i dag bedriver klassisk eksportvirksomhed, har gode muligheder for at gå forrest, når det kommer til e-eksporten.
“Det er især de lavpraktiske og logistiske udfordringer, vi arbejder meget med i forbindelse med SMVerne, når de skal tage springet ud i verden. Her bliver det afgørende, at vi kan finde de rigtige værktøjer og løsninger til virksomhederne, og inspirere dem til at tænke i nye baner.”
Udnyt den eksisterende infrastruktur
Skal danske virksomheder øge e-eksporten, så handler det for rigtig mange om finde deres egen måde at starte op og få gang i handlen. Mange mindre virksomheder vælger eksempelvis at bruge Amazon som en salgs- og marketingkanal, og på den måde trække kunderne ind i virksomhedens eget univers.
“Vi ser rigtig mange helt små virksomheder med 1 til 9 medarbejdere, der opererer på denne måde. For den enkelte virksomhed handler det i høj grad om at lægge en solid strategi og vide, hvad man vil på det enkelte marked, og hvordan man vil nå dette mål,” siger Jakob Kjeldsen.
Fra Dansk Industris side hjælper man de danske virksomheder med råd og sparring, og er for mange virksomheder en vigtig partner i målet om at etablere sig på nye markeder.
“Det er vigtigt, at disse danske virksomheder er åbne over for at skabe deres egne, strategiske mix at tiltag på et nyt marked, og har modet på at inddrage for eksempel en onlinemarkedsplads som Amazon i sin strategi. Det skal ikke være et enten eller, det handler om at finde den strategi, der virker bedst.”

