En ny undersøgelse fra PwC viser, at knap 9 ud af 10 danske CEOs har iværksat initiativer for at reducere udledninger af CO2, hvilket er noget højere end globalt.
Den grønne omstilling har et stort fokus hos mange danske CEOs. Det viser en ny undersøgelse fra PwC, hvori næsten 90 % fortæller, at der er i deres virksomhed er fremsat initiativer for at nedbringe CO2-udledningen.
Ser vi ud over landets grænser, er har 66 % af CEOs gjort det samme, og dermed ligger Danmark i den absolutte top, hvad angår grønne tiltag.
“Knap 40 % af alle de CEO’er, der har deltaget i surveyen, svarer, at deres virksomhed ikke vil være økonomisk bæredygtig om ti år, hvis ikke der sættes en ny kurs.I det lys er det særligt opmuntrende at se, at de danske topledere investerer i den grønne omstilling for at fremtidssikre deres virksomheder,” siger Susanne Stormer, partner og ESG & Sustainability Services Leader i PwC.
Hun fortæller samtidig, at det er meget positivt, at så mange virksomheder tager den slags initiativer i en tid, hvor inflation og høje energipriser ellers kunne få mange til at trække i en helt anden retning.
Global førertrøje
Ser vi på, hvad der er i støbeskeen for det kommende år tid, ligger de danske CEOs igen i den globale top. For mens 59 % af de danske topledere planlægger at investere i dekarbonisering, gælder dette kun for 31 % af deres kolleger ude i verden. Samtidig planlægger 58 % af de danske CEOs at indføre alternative energikilder, mod bare 34 % af CEOs globalt set.
De danske topledere er også længere fremme, når det gælder udviklingen af klimavenlige produkter og processer samt implementeringen af en datadrevet strategi på virksomhedsniveau for at mitigere risici og reducere udledningerne end deres kolleger i resten af verden.
Hele 79 % af de danske topledere har således udviklet klimavenlige produkter mod 61 % af de globale topledere, og 83 % har påbegyndt eller gennemført arbejdet med en datadrevet strategi mod 58 % af de globale CEOs.
PwC’s CEO Survey 2023 viser desuden, at ca. halvdelen (49 %) af de danske CEO’er planlægger initiativer, der kan beskytte virksomhedens medarbejdere og fysiske aktiviteter mod følgerne af klimarisici.
“De danske virksomheder skiller sig positivt ud på den grønne agenda. Når det er sagt, må alle virksomheder fortsat i højere grad forholde sig til konsekvenserne af klimaforandringer. Det gælder både i forhold til de finansielle resultater og virksomhedens fremtidssikring, og i forhold til vores samfund og vores verden. Og med den øgede regulering bliver der stillet større krav til, at der tages ansvar på denne agenda, men der er også herigennem skabt et bedre grundlag for at dokumentere og følge udviklingen,” siger Susanne Stormer.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

