Efter regeringens opfordring til øget kriseberedskab har danske virksomheder i stor stil købt beredskabsvarer som vanddunke, førstehjælpsudstyr og powerbanks.
Vi skal være klar den dag strømmen går, vandforsyningen lukkes eller den dag røde russerne kommer, som CV Jørgensen sang.
Det mener man både hos den danske regering, og det samme gør sig i stigende grad gældende ude i de danske virksomheder, hvor flere og flere nu opgraderer sit beredskab. Nye tal fra Lomax viser en markant stigning i salget på over 500 procent. Dansk Erhverv fremhæver denne udvikling som et tegn på ansvarlighed blandt virksomhederne.
I juni opfordrede myndighederne den danske befolkning til at forberede sig på krisesituationer ved at følge Beredskabsstyrelsens anbefalinger om at kunne klare sig i tre døgn uden eksempelvis strøm og vand. Opfordringen har også haft betydelig effekt på erhvervslivet.
“Vores tal viser, at erhvervskunderne nu efterspørger beredskabsprodukter i en grad, vi aldrig har set før.” I ugen efter regeringens udmelding steg salget af beredskabsvarer til erhvervskunder med hele 1050 procent. Selvom væksten har stabiliseret sig lidt, ligger salget stadig 516 procent højere end før udmeldingen,” siger Kenneth Borup, administrerende direktør i Lomax.
Produkter som vanddunke, kompressorer, powerbanks, førstehjælpsudstyr og nødradioer er særligt populære. Denne tendens ses som et udtryk for virksomheders ansvarlighed og beredskabsvillighed, ifølge Thomas Nissen, fagchef for forsvarspolitik i Dansk Erhverv.
”Virksomhedernes hurtige fokus på at øge deres beredskab kan hjælpe hele samfundet, hvis der skulle opstå en krisesituation, og på den måde udgør virksomhederne en rygrad i vores samfund. Samtidig giver det myndighederne mulighed for i højere grad at koncentrere sig om de allervigtigste opgaver. Udviklingen viser det store potentiale, der er, når offentlige og private aktører formår at arbejde i samme retning,” siger han.
Lomax, som årligt betjener over 75.000 erhvervskunder, har formået at imødekomme den massive efterspørgsel. De små og mellemstore virksomheder står for over 90 procent af salget af beredskabsprodukter. For eksempel blev der i uge 25 solgt 459 nødradioer, hvilket svarer til seks måneders normalt salg.
“Det er vores opgave at sikre, at vores sortiment altid er relevant og afspejler kundernes behov. Med over 38.000 varer i sortimentet er det vores mission at levere alt det, danske virksomheder har brug for – hurtigt og nemt,” siger Kenneth Borup.
Denne udvikling viser, at danske virksomheder er proaktive i deres tilgang til krisesituationer, hvilket ikke alene styrker dem selv, men også bidrager til samfundets samlede beredskab.