Chat GPT har været et stort samtaleemne gennem den seneste tid. Og hos modekoncernen Kaufmann har man taget teknologien til sig, og målet er at styrke bundlinjen og reducere time-to-market for de mere end 8.000 nye produkter, der årligt tilføjes virksomhedens online-sortiment.
Skal man optimere sin forretning, gælder det om at være innovativ og se på, hvad den moderne teknologi kan bidrage med af nye løsninger og muligheder.
Det har man også gjort hos modekoncernen, KAUFMANN, hvor man i samarbejde med Skandinaviens største konsulenthus indenfor e-commerce, IMPACT, har virksomheden udviklet og integreret en forretningstilpasset Chat GPT.
Med brug af teknikken fra OpenAI skal den nye chatbot autogenere standard-information om varerne, som KAUFMANNs personale med deres produktkendskab kan bygge videre på for at skabe inspirerende og relevante produktbeskrivelser.
“Vi har høje forventninger til, hvad Chat GPT kan betyde for omsætningen de kommende år. Før i tiden kunne nye produkter nemt ligge online i tre-fire uger uden beskrivelse, hvilket selvsagt var dårligt for salget. Nu sikrer vi, at alle enheder har en beskrivende tekst, så snart de lander på vores lager, og samtidig sparer vi rigtig meget arbejdstid. Så det vil helt klart kunne ses på bundlinjen,” siger Dennis Sørensen, der er Head of E-commerce hos KAUFMANN.
Han fortæller videre, at den nye teknologi vil lette arbejdet med at lave produktdata og -tekst betydeligt, og han forventer, at koncernen vil kunne spare op imod 12.000 minutter på dette arbejde, hvilket svarer til omkring 200 arbejdstimer, årligt.
Derudover bliver den nye teknologi bygget ind i virksomhedens Product Information Management-system – et element der ifølge IMPACT får stor betydning for håndteringen af nye varer.
“Integrationen er designet sådan, at den pågældende redaktør hos KAUFMANN i PIM-systemet nemt og hurtigt kan tilføje eller fravælge de tilvalg, som Chat GPT er bygget på. Det betyder helt konkret, at når en ny vare kommer på lager, så indføres varedata automatisk i PIM. Herefter præsenteres redaktøren for pre-udfyldt produkttekst, der bruges som afsæt til at lave inspirerende og fyldestgørende produkttekster,” siger Nanna Lenander, der er Client Director hos IMPACT.