Liveshopping har fået et godt tag i danskerne de seneste år. Her giver Christian Degn Vester, adm. direktør i liveshopping-virksomheden ELISA, sine seks bud på, hvordan man får succes med liveshopping.
Tilbud, underholdning og tidsbesparende er bare nogle af de grunde, danskerne opremser, når de bliver spurgt ind til, hvorfor de i stigende grad har taget fænomenet liveshopping til sig gennem de seneste år. I alt har 21 procent af danskerne liveshoppet på en eller anden måde inden for de seneste år, viser tal fra Dansk Erhverv.
For nogle virksomheder er liveshopping succes fra første forsøg, mens det for andre tager lang tid at opbygge kendskab og strategi.
Christian Degn Vester er adm. direktør i liveshopping-virksomheden ELISA, og han giver her sine bedste råd til alle virksomheder, der overvejer at prøve kræfter med liveshopping.
Get Started
Undgå at overkomplicere forberedelserne. For mange kan det være en hjælp at begynde småt, med få succeskriterier, få elementer og et enkelt setup. På den måde får man læring og erfaring med en effektiv indsats.
Engage and Connect
Involver seerne ved at interagere, gerne både før, under og efter livesessionen. Stil dem spørgsmål, reager på et par kommentarer, svar på spørgsmål og få dem til at føle sig involveret. At engagere og interagere med sine i følgere opbygger tillid, skaber en oplevelse, og opmuntrer dem til at foretage en handling som f.eks. køb, app download, tilmelding til nyhedsbrev mv.
Create a Sense of Urgency
Hvis formålet med ”liven” (liveshopping, red.) er salg, så er det en god idé at benytte virkemidler, som får folk til at købe nu. Det kan fx være tidsbegrænsede kampagner, eksklusive tilbud, fri fragt eller en lille gratis gave ved køb over x beløb på liven.
Dette motiverer seerne til at foretage et køb, før muligheden går forbi. Mange lykkes også med at inspirere til køb blot ved at fortælle om de produkter, de fremviser, prøver, tester mv. Ligesom med alle andre marketing- og salgsdiscipliner, er pris en faktor, men der er mange andre strenge at spilde på – vær kreativ.
Tell a Story
Udnyt muligheden og fortæl om dit brand, dit produkt og din service. Du kan fx give detaljerede produktoplysninger: såsom oprindelse, unikke funktioner, kundeudtalelser.
Historier skaber en følelsesmæssig forbindelse med seerne og hjælper dem med at visualisere fordelene ved at eje produktet. Fx kan en vinhandler fortælle om første gang han smagte denne vin nede ved vinbonden.
Promote!
Skab buzz og spænding ved at promovere din kommende liveshopping-session på tværs af forskellige marketingkanaler, såsom sociale medier, e-mail-nyhedsbreve og dit websted. Sørg for at have et klart tema eller fokus på din live, så de potentielle seere kan se relevansen, også selvom du var live for to dage siden.
Analyze and Learn
Analysér og lær af hver session: Efter hver liveshopping-session skal du analysere seertid, seerfeedback, salgsdata mv. for at identificere områder, der kan forbedres.
Læg mærke til, hvad der fungerede godt, og hvad der kan forbedres til fremtidige sessioner. Kontinuerlig læring og tilpasning er nøglen til stor succes.
Christian Degn Vester er adm. direktør i liveshopping-virksomheden ELISA

