Feriecenteret Jesperhus er gået ind på podcastmarkedet med en kanal fyldt med børneunderholdning. En lille genistreg, siger brandingekspert, der mener, at de rammer et hul i et ellers næsten mættet marked.
Det gælder om at være der, hvor forbrugerne befinder sig.
Sådan var ideen fra feriecenteret Jesperhus, da de valgte at sætte en ny podcast målrettet børn i verden. Radio Jesperhus hedder den, og er trods sit navn netop en podcast, der distribueres på nettet.
Konceptet er opstået af en efterspørgsel på underholdning, der ikke omfatter skærme, og derfor valgte man at lægge sig op af de radioprogrammer til børn, der fandtes engang.
“Det er noget, vi har drømt om at gøre længe. Så det er helt fantastisk endelig at kunne give ungerne mulighed for at møde Hugo og vennerne på andre måder end dem, de allerede kender fra vores shows og fra YouTube. Og så er lyd bare genialt, når det kommer til at stimulere fantasien,” siger underholdningschef Jonatan Gregersen.
Børneradio
Spørger man brandingseksperten, Eva Svavars, rammer Jesperhus noget helt rigtigt med deres nye podcast til de mindste. Hun ser flere og fiere kommercielle brand, der kaster sig over det bugnende podcastmarked. Og hun mener ikke mindst, at Jesperhus rammer et hul i markedet.
“De rammer umiddelbart ned i det hul, der hed Børneradio på DR i gamle dage. Det var radio til børn, som man kunne sidde og lytte til og have det sjovt med. Men den slags laver DR ikke mere, og derfor er det her koncept jo som skræddersyet til det hul i markedet, som mange forældre kender, når ungerne skal underholdes på de lange køre- eller flyveture,” siger Eva Svavars, der er brandingekspert og kommunikationsrådgiver, og partner i kommunikationsbureauet Lead Agency.
Podcasten har da også været en succes, siden den blev lanceret d. 27. november. Den fandt således hurtigt vej til podcast-hitlisterne, hvor man har indtaget førstepladsen i kategorien “Børn og familie”.
“Set fra et brandingperspektiv er det en lille genistreg. De positionerer sig stærkt i markedet på en kanal, hvor de næsten er alene. Mange børn henter i dag deres underholdning fra Ramasjang og Youtube, men podcasts på dansk til børn er der ikke meget af. Og de kan nå en masse børnefamilier, der lærer Jesperhus at kende og nu overvejer det som feriedestination,” siger siger Eva Svavars.
Hun ser dog også visse potentielle faldgruber, som feriecenteret skal passe på med at falde ned i. Materiale og underholdning til børn kan vække store følelser hos både børn og voksne, og det sætter meget store krav til dem, der skal udvikle og lave indholdet.
“Det skal være smagfuldt, lærerigt og sjovt, og de skal passe meget på med ikke at lave noget, der kan blive opfattet som værende for meget reklame for dem selv. Samtidig skal de virkelig tænke sig om, når det kommer til indhold, der af nogle kan opfattes som stødende eller krænkende. Der er en helt andet fokus på det i dag, end da jeg selv var barn.”
Podcasten distribueres bl.a. via Spotify og Apple Podcasts.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk