Da danske CleverCoffee søgte et nyt bestyrelsesmedlem, gik de anderledes til værks – og det viste sig at give pote. På få timer væltede ansøgninger ind.
At finde et nyt medlem til en bestyrelse kan ofte være en længere proces, hvor adskillige kandidater kontaktes og vurderes på baggrund af erfaring, kompetencer og meget andet.
Hos CleverCoffee greb man det anderledes an, da direktøren Lars Frello, lagde et opslag på LinkedIn, hvori kaffevirksomheden søgte efter et nyt medlem til bestyrelsen. Det gav på kort tid mere end 280 ansøgninger.
“Når man får så mange ansøgninger, så er puljen af dygtige kandidater enorm. Derfor endte vi også med en short-list på 59 personer, som vi efterfølgende skulle koge ned til finalisterne,” siger Lars Frello til mediet.
Det vigtigste for bestyrelsen og direkte var, at det nye medlem af bestyrelse kom med en anden baggrund og et andet syn på tingene. Derfor blev ansøgningen også indledt med ordene; Vi søger dig, der ikke ligner os.
“Vi var bevidste om, at vi ville have folk ind med andre perspektiver end dem, vi selv havde. Samtidig definerede vi ikke på forhånd, hvilke kompetencer vi søgte, for vi ville være åbne over for de forskellige fagligheder, der var derude,” siger Lars Frello.
For bestyrelsen var det da også tydeligt, at et af de kriterier, det nye medlem skulle skille sig ud på, var sin alder. Den nuværende bestyrelse, der består af Christian Hingelberg Hangaard, Line Gordon Errebo, Michael Stenderup, Anja Egede Mikkelsen og Sisse Fisker er nemlig mere eller mindre i samme aldersgruppe.
“Vi kunne godt se, at da vi fik sat vores bestyrelse sammen, var aldersdiversiteten måske ikke så stor, som vi kunne have ønsket os. Vi manglede perspektiver fra én, der var 20 år yngre for at forstå, hvordan vi bliver ved med at være relevante for unge mennesker,” siger Lars Frello.