Vores biler bliver stadigt større, og det er en udfordring for alle dem, der skal transportere biler rundt mellem landsdelene. Både branchen og Moderaterne vil nu have ændret lovgivningen.
Der er love for mangt og meget her til lands. Èn af lovene siger, at lastbiler maksimalt må være 4,10 meter høje, og det giver problemer for mange vognmandsfirmaer rundt omkring i landet.
Èn af disse er Dansk Auto Logik A/S i Vamdrup, der er blandt landets største autotransportører, og ofte har problemer med at fragte biler i to lag i deres transporter, som vi ellers har været vant til at se det herhjemme, når vi møder en autotransportør på vejene.
Forklaringen skal findes i det faktum, at danskernes biler er blevet større de seneste år, og at der derfor er store udfordringer med at fragte dem i to lag, hvis man skal holde sig inden for lovens rammer.
*Det er et voksende problem, at vores autotransporter bliver for høje til, at vi må køre med biler i to lag, fordi personbilerne bliver højere. Det betyder, at vi ikke udnytter lastbilerne optimalt, og det er spild af plads og koster brændstof og CO2,” siger Kurt Rath, der er administrerende direktør i Dansk Auto Logik.
Han mener, at det er til skade for miljøet, at lovgivningen er, som den er. Kunne man stable biler i to lag, kunne man fragte flere af gangen, hvilket ville mindske CO2-udledningen og trængslen på vejene.
Problemer vækker da også sympati hos Moderaternes Bergur Løkke Rasmussen, der mener, at lovgivningen bør ændres. Han sidder til daglige i Europa-Parlamentet, der står foran en revision af de europæiske regler for lastbilers størrelse og vægt. Og han er tilhænger af ideen om større lastbiler.
“Netop muligheden for større lastbiler er noget af det, som fylder meget i det europæiske arbejde for tiden. For det kan spare CO2 og effektivisere transport, hvis lastbiler får lov til at køre med mere læs. Og som vi hørte i dag, så har højden også en betydning, og det vil jeg tage med, når vi skal til at forhandle reglerne,” siger Bergur Løkke Rasmussen.
Også hos ITD, som er Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, håber man på nye politiske vinde over transportpolitikken.
“Vi er rigtig glade for, at Bergur Løkke Rasmussen tager sig tid til at komme ud og besøge vognmændene. For branchen har nogle helt konkrete problemer, som bl,a, skal løses på EU-plan. Og jeg tror eksemplets magt er det bedste, når vi skal overbevise politikerne i Bruxelles om, at reglerne skal ændres,” siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk