Basic & More er kåret som årets bedste detailkoncept ved NCSC Awards – Nordens største brancheorganisation for shoppingcentre og detail.
Mens mange nye butikskæder kæmper med at slå igennem, har Basic & More siden åbningen i 2021 markeret sig ved hurtigt at blive en af landets største butikskæder. Virksomheden, som kombinerer egne produkter med boliginteriør, keramik og isenkram fra overskuds- og restlagre, har netop modtaget prisen “Retail Concept of the Year” ved det nordiske NCSC Awards i Stockholm – det foran etablerede markedsledere som Matas, den svenske boligkæde Hemtex og det finske tøjmærke Nanso.
Juryen fremhævede Basic & More’s evne til at skalere et koncept baseret på produkter, som normalt sjældent når butikshylderne, samt virksomhedens brand, der er både minimalistisk og effektivt. Det var driftsdirektør Jeppe Stounbjerg, der modtog prisen på vegne af kæden.
– Vi er overvældede og stolte over, at vi efter kun få år bliver anerkendt som en af de største aktører i branchen. Både prisen fra NCSC Danmark i foråret og den nu nordiske anerkendelse vidner om det store arbejde, der lægges, både fra baglandet og af alle ansatte i butikkerne, siger Jeppe Stounbjerg og tilføjer:
– Restpartier og andensorteringsvarer håndteres normalt fragmenteret og uensartet, men vi har opnået succes med at samle det under ét etableret og genkendeligt brand med karakteristisk farve. På den måde har vi kunnet holde priserne på kvalitetsvarer nede, og samtidig præsenterer vi varerne overskueligt og ordentligt – frem for bare at stille dem frem på pallerne.
Bitten Brun, administrerende direktør i Basic & More, peger samtidig på støtten fra ejerkredsen, som blandt andet tæller erhvervsmanden Niels Holch Povlsen og Ree-familiens familiekontor, Ree Office, som afgørende for virksomhedens hurtige vækst.
– Niels Holch Povlsen og Ree Office har givet fuld opbakning til konceptet. Deres engagement har været afgørende for, at vi har kunnet ekspandere så hurtigt, og de har åbnet døre, om ellers ville have været vanskelige at få adgang til, siger Bitten Brun.
Driften styrkes og ensrettes
Basic & More’s brede tilstedeværelse og målgruppe af 20-60-årige har ifølge Jeppe Stounbjerg været afgørende for kædens vækst. Kæden prioriterer aktuelt optimering af driften frem for nye butiksåbninger.
– De første år har handlet om at etablere butikker, hvor tilstedeværelsen i storcentre og bymidter har været afgørende for væksten. Nu fokuserer vi på at styrke og ensrette driften på tværs af kæden for at give kunderne en genkendelig oplevelse i alle butikker, samtidig med at vi tager højde for lokale forskelle. Vi arbejder også på at styrke kundeoplevelsen gennem events med eksterne samarbejdspartnere, siger Jeppe Sounbjerg.