Kortere produktionstider er resultatet for Amanda Seafoods, der gennem digitalisering og optimering har fundet vejen til at drive en mere effektiv virksomhed.
Et samarbejde mellem Teknologisk Institut, softwarevirksomheden Data Intelligence og Frederikshavn-baserede Amanda Seafoods har haft stor effekt for produktionen på den nordjyske virksomhed.
Produktionstiden er blevet forkortet betydeligt og det samme er produktionsspildet, efter at en cloudbaseret softwareløsning til automatisk indsamling og analyse af produktionsdata er blevet installeret i virksomheden. Mere konkret består løsningen af sensorer, der er installeret på enkelte eller flere maskiner, og software, der analyserer og viser, hvordan produktionen kører.
Fra Data Intelligences side har det fra starten været en klar prioritet, at den nye teknologi ikke krævede it-ekspertise at styre.
“Vi har en del her, som ikke altid har arbejdet med it, og jeg har ikke hørt nogen sige, at det dér er svært. De synes, at det er til at gå til. Det er i realiteten bare at droppe det papir, som jeg ved, mange skriver på, og så gøre det digitalt i stedet for. Det fungerer meget bedre, og de skal ikke bruge tid på at samle op. Det er en god platform – det er til at komme til. Man behøver ikke den store tekniske snilde,” siger Henrik Plannthin, produktionschef hos Amanda Seafoods.
Den nye teknologi har gjort, at fødevareproducenten nu bruger to dage på at producere den mængde, som før krævede tre dage – med samme bemanding.
Det er platformen DIAP, udviklet af Data Intelligence, der er blevet installeret i Frederikshavn, og hos den danske softwarevirksomhed ser man store muligheder for at udbrede den samme teknologi hos andre af store og små virksomheder inden for fødevareindustrien.
“Vi oplever, at de fleste, vi snakker med i branchen, er helt klar over, at digitalisering er et vigtigt værktøj til at få mere ud af produktionen – og helt centralt for at sikre en fremtidig konkurrencedygtig produktion. Ved at opsamle data får man et bedre grundlag for at træffe beslutninger og justere, hvor der faktuelt er et behov. I gennemsnit optimerer DIAP-brugere deres produktion med 15 procent. Det giver mening på bundlinjen,” siger Jesper Rantala, administrerende direktør i Data Intelligence.