Danske SMVer rammes hårdt af dårlige politiske beslutninger, og det kan ende med at skade både sammenhængskraften og innovationen, mener Alternativet.
Der er problemer og udfordringer nok at vælge imellem for de danske SMVer i disse tider.
En løbsk inflation og stigende energipriser. Mangel på arbejdskraft og stigende cybertrussel. For slet ikke at nævne et økonomisk efterslæb fra coronaen.
Det er den verden, SMVerne og hele erhvervslivet opererer i, og som den kommende regering og Folketinget i de kommende år kommer til at lovgive om.
Spørger man i Alternativet, er erhvervsordfører Sascha Faxe ikke i tvivl om, at én af de største udfordringer for SMVerne i forhold til Christiansborg, er den manglende forståelse, der ifølge hende ofte er blandt politikere for SMVernes betydning og rolle i samfundet.
“Der er nok en tendens til kun at se imod og lytte til de helt store virksomheder. Men faktum er, at de fleste danskere arbejder i SMVerne, og at det er der en utrolig stor del af vores innovation og værditilvækst kommer fra,” siger hun.
Vi ved, at det er i de små virksomheder, at de nye innovative ideer opstår.
Sascha Faxe, erhvervsordfører, Alternativet.
Systemet spænder ben
Èt af de områder, hvor SMVerne i Danmark for alvor er pressede, er angående manglen på arbejdskraft. Mange virksomheder må sige nej til omsætning, da de ikke har bemanding til at imødekomme den efterspørgsel, der ellers er i markedet.
“Der er en række områder, man kan sætte ind rent politisk. Man kan se på om beløbsgrænsen skal sænkes, så man bedre kan tiltrække faglært arbejdskraft. Systemet spænder i mange tilfælde ben for, at virksomhederne kan rekruttere effektivt, og det skal vi have set på,” siger Sascha Faxe.
Samtidig mener hun, at den 30 timers arbejdsuge kan være én del af løsningen på problemet med manglen på hænder i både den private og offentlige sektor.
“Vi ved fra studier i England, at der ikke kun bliver plads til flere på arbejdsmarkedet, men at vi også bliver mere effektive i vores arbejde, når vi går ned på 30 timer.”
Alarmklokker
Èt andet område, der i høj grad presser virksomhederne, og allerede har fået mange til at dreje nøglen om, er de voldsomme stigninger på energi, der har ramt landet, siden Ruslands invasion af Ukraine.
“Det er et område, hvor Folketinget virkeligt skal træde varsomt. For vi kan jo se, at den coronahjælp, man gav erhvervslivet, næsten har vist sig at være en større økonomisk og bureaukratisk byrde, end selve coronaen var,” siger Sascha Faxe, der dog ikke selv har en konkret løsning på virksomhedens udfordring med galoperende energipriser.
“Jeg har flere alarmklokker end løsninger. Problemet bliver forværret af, at vi stadig har et umanøvredygtigt Folketing, der ingen beslutninger kan tage, mens vi venter på den nye regering. Men SMVerne har nogle meget akutte behov, som vi lige nu går og venter på, at kunne gøre noget ved.”
Brug for mere fokus
Når der før eller siden er dannet en ny regering, håber man hos Alternativet, at der vil komme en anden politisk tilgang til de mange danske SMVer.
For det er ifølge Sascha Faxe i alle disse virksomheder, at nogle af de senere års erhvervspolitiske beslutninger rammes hårdest og skævest i forhold til de store virksomhed.
“Den flade CO2-afgift rammer de mindre virksomheder hårdest, da de bare skal betale ved kasse ét, mens de store spillere får store rabatter. Samtidig rammer dokumentationskravene dem hårdest, da de ikke har en stor afdeling, der er ansat til at lave den slags.”
Hun frygter i sidste ende, at den skæve tilgang og den favorisering, hun mener, der rent politisk er af de store på bekostning af de mindre, kan ende med at skade landets innovation og iværksætterlyst.
“Vi ved, at det er i de små virksomheder, at de nye innovative ideer opstår. Rigtig mange af de teknologier, vi ser de store virksomheder tage til sig, er opfundet af små virksomheder med en god ide. Det kan jeg frygte, at vi mister, hvis vi politikere ikke bliver bedre til at forstå SMVernes potentiale.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk