Danske byggevirksomheder vil i de kommende år først og fremmest skyde penge i løsninger, der skal fjerne CO2 fra byggeriet. Det kræver især et stort fokus bliver på it, AI-tjenester og robotter.
Byggesektoren står for en meget stor del af den samlede CO2-udledning både i Danmark og på verdensplan. CO2-beregninger har vist, at bygninger gennem hele deres livscyklus i gennemsnit står for cirka for 40 procent af verdens CO2-udledninger.
Dette problem vil byggeriet selv ændrer på i fremtiden, og ifølge en ny undersøgelse fra Autodesk Construction Cloud, viser, at investeringer i bæredygtighed bliver en nøgleprioritet i de kommende to år. Hele 27 procent af de 1000 skandinaviske entreprenører og underentreprenører, der deltager i undersøgelsen, vil investere midler i platforme og færdigheder, der leder mod netto nul-kuldioxidemissioner.
“At nul-emissioner i byggeriet er det, som flest byggevirksomheder vil investere i, viser, hvor stort ønsket om et mere bæredygtigt byggeri er. Det skal ses i lyset af, at byggeriet bliver mødt med stadig strengere krav om bæredygtighed, både politisk og fra investorer, der i stigende grad investerer i bæredygtighed,” siger Nicholas Klokholm, salgschef i Norden og resten af Europa hos Autodesk Construction Solutions.
Vejen frem
Af de virksomheder, der går med planer om at sætte penge i nye tiltag og initiativer, der kan være med til at mindske CO2-udslippet, vil knap hver fjerde kanalisere investeringskroner over i it, og så venter en stor del af virksomhederne i de kommende fem år også at sætte penge af til emerging tech.
31 procent vil investere i dataanalysefunktioner, som skal hjælpe virksomhederne med at bearbejde de stadig stigende mængder data, og på de efterfølgende pladser følger investeringer i AI-tjenester (29 procent) og robotter (26 procent).
“Med opdaterede it-værktøjer kan byggevirksomhederne effektivisere og strømline deres produktion, så de med tiden implementerer en praksis på alle niveauer, der skærer energiineffektive beslutninger fra,” siger Nicholas Klokholm.
Undersøgelsen blev foretaget mellem den 20. december 2022 og 4. januar i år og fandt sted i Norge, Sverige, Finland og Danmark med 250 adspurgte i hvert land.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

