Blandt de mange e-mails, der dagen lang tikker ind i vores indbakke på arbejdet, kan nogle være en stor risiko at trykke på. Succesfulde angreb koster i gennemsnit mere end 1,2 million dollars for virksomhederne.
Du har sikkert selv oplevet at få mærkværdig e-mails i din indbakke. Nogle af dem er åbenlyst fra en eller anden svindler, men stadigt flere af disse mails stammer fra cyberkriminelle, der vil udnytte både dig og den virksomhed, du er ansat i.
Nordiske virksomheder er særligt udsatte for høje omkostninger i forbindelse med e-mail-baserede hackerangreb. Det viser tal fra en ny undersøgelse foretaget af analysefirmaet Vanson Bourne på vegne af Barracuda Networks.
Millioner af kroner
I undersøgelsen rapporterer 68 procent om succesfulde angreb, og disse kan vise sig at blive en særdeles dyr omgang for de virksomheder, der åbner de forkerte mails.
Podcast: Er SMVerne klar til at modstå de cyberkriminelle?
I gennemsnit kostede succesfulde angreb de nordiske virksomheder 1,2 millioner amerikanske dollars, svarende til ca. 8,4 millioner kroner. Dette er det næsthøjeste beløb kun overgået af sikkerhedsangreb i Indien, der runder 1,3 millioner USD for virksomhederne.
“Omkostningerne, som dem vi ser i Danmark, Sverige, Finland og Norge, er meget alvorlige og kan gøre stor skade på en virksomheds mulighed for at overleve. Det er oftest de største virksomheder, der får de største omkostninger, men ifølge tal fra rapporten må 60 pct. af små- og mellemstore virksomheder, der bliver ramt af et cyberangreb, lukke deres forretning inden for seks måneder efter et angreb,” siger Peter Graymon, chef for Barracuda Networks i Norden.
Den samlede pris for et sikkerhedsangreb omfatter ikke kun et økonomisk tab, men omfatter også omkostninger som driftsstop, tab af produktivitet og data og potentielt tab af indtjening på baggrund af forringet omdømme.
For de nordiske lande er tab af sensitiv eller fortrolig data sammen med forringet omdømme og direkte økonomisk tab til cyberkriminelle de tre største omkostninger for virksomheder, der er blevet ramt af et cyberangreb.
“Det kan have store konsekvenser på flere niveauer at blive ramt af et cyberangreb. Derfor er det vigtigt, at virksomheder i alle størrelser sikrer, at de er bedst muligt beskyttede mod e-mail-baserede angreb, for det er langtfra kun bundlinjen, der rammes – det er også IT-afdelingens faglige stolthed, der er på spil,” siger Peter Graymon.