Der er faldgruber nok, man kan falde i som lastbilchauffør i dagens Danmark. Og nu kommer der endnu flere regler, der gør, at chauffører nu få bøder for at arbejde for mange timer, selvom de i øvrigt overholder køre- og hviletidsreglerne. Transportsektoren vil nu have skåret ned på reglerne i branchen.
Det er et rent bøderegime.
Så klar er udmeldingen fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, omkring de nye bøderegler, der træder i kraft pr. dags dato. I dag udløber nemlig perioden med vejledende kontrol af de nye arbejdstidsregler for chauffører, som betød, at reglerne indtil nu ikke er blevet sanktioneret.
Det betyder i klart sprog, at danske chauffører i dag kan få langet en bøde ud, hvis de lægger for mange arbejdstimer på de danske landeveje. uagtet om de overholder køre- og hviletidsreglerne. Samtidig risikerer man som chauffør at få en bøde, hvis man kører mere end 10 timers kørsel, der starter om natten. Kontrollen vil ske som led i kontrollen af køre- og hviletidsreglerne.
Hos ITD er holdningen omkring de nye regler klar. Der foregår en overregulering af transportbranchen, som er uden sidestykke i dansk lovgivning.
“Transportbranchen er et af de mest gennemregulerede områder, og antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få for at gå på arbejde, er ødelæggende for branchen. Derfor er det nye regelsæt med flere bøder en torn i øjet på vores vognmænd og chauffører,” siger Henriette Kjær, politisk chef ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Hun savner samtidig, at man fra politisk side vil være lydhør overfor transportbranchens kritikpunkter omkring de mange regler og bøder, der spænder ben for vognmændene. Samtidig håber man at få ændret bestemmelserne omkring natkørsel, der gør, at mange vognmænd må køre i dagtimerne, hvilket skaber kø og trængsel, til gene for alle andre bilister.
Hos ITD frygter man, at mange vognmænd og chauffører, vil se sig nødsaget til at skære gevaldigt ned i deres kørsel for at undgå bøder.
“Den nye arbejdstidskontrol kommer desværre på det værst tænkelige tidspunkt. For det tvinger chauffører til at arbejde mindre og på andre tidspunkter, end de gerne vil. Og vognmændene skal samtidig investere i flere lastbiler for at lave det samme arbejde. Det skader den grønne omstilling og virksomhedernes muligheder for at klare sig gennem krisen,” siger Henriette Kjær.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

