Priserne rammer et hav af virksomheder hårdt. For mens priserne stiger og kunderne holder på pengene, kæmper virksomhederne for at holde sig ovenvande.
Når priserne stiger markant, og virksomhederne skal betale stærkt forhøjede priser for råvarer og materialer, så giver det markante prisstigninger, der kan få kunderne til at holde mere på deres penge. Det gælder såvel i dagligvareforretningerne som i oplevelsesindustrien.
Det rammer mange virksomheder hårdt, især efter den nu overståede coronakrise, der ligeledes ramte mange hårdt på omsætningen, og sendte mange ud i store og dyre lån for at holde skindet på næsen.
”Da coronaen ramte skulle virksomhederne hæfte for en kæmpe del af regningen. Det betød, at indehaverne måtte hæve pensionsopsparinger, bruge af egenkapitalen og låne store beløb. Der er ikke engang et år siden, at de sidste restriktioner blev løftet, og det er umuligt for virksomhederne at have fået opbygget den nødvendige polstring til den krise, som de nu står midt i,” sagde HORESTAs adm. direktør, Jannick Nytoft, onsdag aften til TV2 Østjylland.
For at dæmme op for de løbske prisstigninger har regeringen tilbudt erhvervslivet en indefrysningsordning, men disse er utilstrækkelige for de virksomheder, der i disse dage kæmper for livet.
“Derfor opfordrer vi regeringen til at gå tilbage i tænkeboksen, så vi kan få nogle smarte løsninger til erhvervslivet, som ikke puster til inflationen, men samtidig sikrer virksomhedernes konkurrenceevne,” siger Jannick Nytoft.
Han mener samtidig, at det er nødvendigt at se på, hvilke industrier det er, der rummer både et stort beskæftigelsesmuligheder og eksportpotentiale.

