De høje priser begynder at kunne kunne mærkes overalt i samfundet. De danske eksportvirksomheder ser ind i en tid med faldende omsætning. Og det kan koste dyrt.
Travlheden er så småt ved at blive skiftet ud hos mange danske eksportvirksomheder, der har måttet indstille sig på, at telefonen ikke ringer så ofte, som den har gjort. For der er ikke rift om de danske produkter på samme måde, som for bare et år eller to siden.
Det viser spørgeunderskemaundersøgelsen Eksportbarometer for tredje kvartal, som Danish Export Association har foretaget i samarbejde med Jyske Bank blandt mere end 280 topledere fra danske eksportvirksomheder. Ifølge undersøgelsen oplever 45 % af eksportvirksomhederne store prisstigninger på deres markeder, hvilket fortsat får virksomhederne til at hæve priserne på deres produkter.
“risstigningerne skyldes blandt andet råvaremangel, som tvinger eksportvirksomhederne til at sende regningen videre ved at sætte priserne op. Det sætter en stopper for den hidtidige store optimisme og er i bund og grund med til at sætte forventninger til eksporten ned, fordi forbrugerne vil efterspørge mindre, når salgspriser stiger,” siger Niels Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank.
Problem på problem
Priserne er steget over hele Europa, og det har sænket forbrugernes købelyst markant, da vi alle sammen har fået færre penge mellem hænder som følge af prisstigninger og inflation.
Hos Søstrene Grene, der har butikker i 15 forskellige lande, oplever man prisstigninger på stort set alle produkter.
“Vi har valgt at absorbere størstedelen af prisstigningerne selv, men vi er nødt til at sende noget videre, så vores priser kommer til at stige lidt i år. Lige nu ser vi, at forbrugerne rammes af den høje inflation, og ved at undgå store prisstigninger kan vi forhåbentlig give dem en håndsrækning og tage nogle markedsandele,” siger CEO, Mikkel Grene.
Èn af grundene til de stigende priser, er den generelle råvarermangel, der er opstået blandt andet som følge af krigen i Ukraine. I Eksportbarometer for andet kvartal fremhævede 66 % af eksportvirksomheder råvaremangel som en faktor, og det er i tredje kvartal dalet til 49 %.
“I forhold til for tre måneder siden er ordrebeholdningen blandt eksportvirksomhederne faldet, og samtidig med at efterspørgslen er på vej ned, er nogle af de flaskehalse, vi har være vidne til, blevet mindre. Dermed får vi en situation, hvor problemer som følge af mangel på råvarer vil blive mindre og mindre,” siger Niels Rønholt.
At problemerne er blevet mindre dækker dog over et andet problem. Nemlig den, at efterspørgslen på danske produkter er faldende, hvilket kan få konsekvenser for bundlinjen mange steder. Samtidig har krigen i Ukraine givet uforudsete udfordringer andre steder i virksomhederne.
“Det er blevet markant sværere at skaffe chauffører, og med krigen i Ukraine blev det ret pludseligt forværret, fordi de ukrainske chauffører skulle hjem og kæmpe. Udfordringerne i supply chain, som vi har set med transport til søs, er flyttet ind på landjorden. Det er svært at se, hvor chaufførerne skal komme fra, og det er ikke bare en lille pukkel,” siger Mikkel Grene.

