En ny rapport fra Visa undersøger status for implementeringen af kunstig intelligens i den nordiske banksektor. Da AI fremhæves som en væsentlig differentieringsfaktor i fremtidens bankmarked, analyserer rapporten de konsekvenser, muligheder og risici, som det høje innovationstempo skaber, samt hvilke skridt de etablerede banker i Norden bør overveje for at forblive konkurrencedygtige.
Mange nordiske banker kan se tilbage på flere år med stabil vækst og indtjening. Men bankerne selv har identificeret en række udfordringer, der skal overvindes for at fastholde denne udvikling. En af de største udfordringer er at kunne imødekomme de hastigt skiftende forbrugerbehov samt konkurrencen fra specialiserede og mere agile neobanker.
”Det igangværende skifte på bankmarkedet er i høj grad drevet af teknologisk innovation. Når andre forbrugertjenester udvikler sig hurtigt og bliver stadig mere tilgængelige og personlige, forventer forbrugerne samme udvikling fra bankernes side. Denne tendens var allerede i gang, inden de senere års hurtige fremkomst af AI-løsninger, men AI er nu med til at accelerere udviklingen,” siger Claus Richter, der er landechef for Visa i Danmark.
Rapporten ”Decoding AI adoption in the Nordic Retail Banking sector”, der offentliggøres i dag, er udarbejdet af Visa Consulting and Analytics (VCA). Den indeholder en dybdegående analyse af, hvordan 44 nordiske banker – både etablerede banker og neobanker – klarer sig i forhold til AI-modenhed på forskellige områder af værdikæden. Rapporten måler både bredden af implementeringen og den indtjening, som initiativerne skaber.
Ifølge undersøgelsen ser de fleste banker størst værdi i at anvende AI inden for kundeservice, hvor 64 procent af bankerne angiver, at AI har haft en høj eller direkte transformativ effekt. Anvendelsen af AI-værktøjer i produktudvikling har ligeledes ført til markante eller transformative forbedringer hos 59 procent af bankerne.
Blandt de 44 nordiske banker, der indgår i undersøgelsen, viser både etablerede banker og neobanker generelt lignende resultater, når det gælder bredden af AI-implementering. Neobankerne præsterer dog en smule bedre, når det kommer til at skabe forbedringer i indtjening.
77 procent af bankerne oplyser, at de arbejder ud fra en tydeligt formuleret AI-strategi – og disse banker befinder sig generelt på et højere modenhedsniveau end dem, der endnu ikke har defineret en strategi. En anden faktor, der adskiller de hurtigst adopterende banker fra dem, der går mere konservativt til værks, er graden af opbakning fra bankens topledelse. De banker, hvor ledelsen aktivt engagerer sig, er som regel nået længere i deres AI-rejse.
”Etablerede banker har mulighed for at konkurrere succesfuldt med neobankerne på AI-innovation. Men som undersøgelsen viser, mangler næsten hver fjerde bank i regionen stadig en klar AI-strategi, hvilket er en afgørende forudsætning for succes. Visa Consulting and Analytics arbejder dagligt med at hjælpe førende banker og finansielle institutioner med at navigere i nye trends som AI, og vi ser frem til at samarbejde med banker i hele Norden for at give dem de bedste forudsætninger for at lykkes på dette område,” siger Christian Fegler, Head of Visa Consulting and Analytics for the Nordic & Baltics Markets.
Med afsæt i mere end 30 års erfaring i frontlinjen af AI-udviklingen etablerede Visa Consulting & Analytics i 2023 sit globale AI Advisory Practice. Formålet er at hjælpe banker og finansielle aktører med at træffe velinformerede beslutninger, modernisere deres infrastruktur og identificere anvendelsesmuligheder, der kan skabe kommerciel vækst.
Rapporten peger på tre trin som de mest afgørende for en succesfuld implementering af AI.
1. En klar og tydelig AI-strategi. 77 procent af bankerne oplyser, at de i dag har en AI-strategi på plads, og disse banker præsterer generelt bedre, når det gælder om at skabe AI-relaterede indtægter.
2. Topledelsens engagement. De banker, der oplever en høj grad af involvering fra ledelsen, er bedre til at drive og implementere nye AI-projekter end de banker, hvor dette engagement mangler.
3. Troværdige partnere. Den hurtige vækst og udvikling inden for AI kræver, at beslutninger træffes hurtigt og på et solidt grundlag – og her er specialiseret ekspertise afgørende.
Læs hele rapporten her
Om Visa:
Visa (NYSE: V) er en global leder inden for digitale betalinger og muliggør transaktioner mellem forbrugere, virksomheder, finansielle institutioner og offentlige myndigheder i mere end 200 lande og territorier. Vores mission er at forbinde verden gennem det mest innovative, praktiske, pålidelige og sikre betalingsnetværk og dermed gøre det muligt for mennesker, virksomheder og økonomier at trives. Vi tror på, at økonomier, der inkluderer alle, løfter alle – og vi ser adgang som fundamentalt for fremtidens pengestrømme. Læs mere på visa.dk.

