Regnskabsåret 2024 var et udfordrende år for kaffebranchen og især for Peter Larsen Kaffe, der netop har offentliggjort sit årsresultat.
2024 var et svært år for kaffebranchen – især for Peter Larsen Kaffe, der har haft et underskud på 3,4 millioner kroner før skat.
Årsagen ligger blandt andet i, at kaffe og andre råvarer er blevet dyrere, og at det har kostet mere at producere og gøre virksomheden mere bæredygtig. Det har gjort det sværere for virksomheden at tjene penge.
For direktør Claus Bertelsen er resultatet utilfredsstillende, men han mener dog, at det skal ses i lyst af et historisk ustabilt kaffemarked.
“Vi oplever fortsat stor usikkerhed og stigende priser på råkaffen, som gør det svært at navigere i for en virksomhed af vores størrelse. Vores fokus på bæredygtige tiltag er en investering, som vi ikke ønsker at gå på kompromis med. Det koster, men det er nødvendigt hvis vi skal sikre kaffen i fremtiden,” siger han.
I 2024 gennemførte Peter Larsen Kaffe et større forbrugerstudie for at få indsigter om forbrugernes holdninger og adfærd til kaffen. Det har dannet grundlag for en skærpet brandaktivering fremadrettet.
“Vi ved, at kaffen samler mennesker. Derfor holder vi stadig fokus på payoff’et Samlet Om Kaffen for varemærket. Men forbrugerstudiet viste trends og nuancer i kaffeforbruget hos forbrugerne, som vi løbende kommer til at bruge kommercielt til at styrke vores brandaktiviteter i kaffekategorien i Retail, men også i vores strategiske partnerskaber i Out of Home,” siger Claus Bertelsen.
Kaffemarkedet ser generelt ud til at forblive ustabilt i 2025, hvor indtjeningen – som altid – vil være tæt knyttet til udsving i råkaffepriserne på børserne i New York og London, ændringer i dollarkursen og store variationer i kaffedifferentialerne.

