Malwaren Fakeupdates er den mest anvendte malware blandt cyberkriminelle både i Danmark og i udlandet. I september ramte Fakeupdates 6,1 procent af alle danske virksomheder, hvilket svarer til omkring 24.500 ramte virksomheder.
I september angreb såkaldt Fakeupdates 6,1 procent af alle danske virksomheder, svarende til cirka 24.500. Ser man på de danske tal for hele 2024, har Fakeupdates hver måned i de seneste ni måneder ramt mellem 10.000 og 40.000 danske virksomheder. Dermed er Fakeupdates klart den mest anvendte malware mod danske virksomheder i 2024.
I disse malware-kampagner udsender de cyberkriminelle falske mails, hvori de benytter social engineering ved at udgive sig for at være troværdige virksomheder, offentlige institutioner eller velkendte mærker, som medarbejderne kender og bruger i deres hverdag på arbejdspladsen.
Fakeupdates spreder sig via falske marketingkampagner, der virker legitime. Når modtageren klikker på et link, omdirigeres de til inficerede sider, hvor en falsk browseropdatering installeres, der giver hackerne adgang til følsomme data som identitets- og bankoplysninger.
Syv ud af ti får ikke it-sikkerhedstræning på arbejdspladsen.
“Mange virksomheder bliver ofre for denne type angreb, selvom de har grundlæggende beskyttelsesforanstaltninger på plads, hvilket også er grunden til, at Fakeupdates-malwaren har bevaret sin popularitet så længe – normalt skifter hackerne jo ofte taktikker,” siger Balder Borup, Security Engineer hos Check Point Software Technologies i Danmark.
De tusindevis af angreb mod danske virksomheder understreger ifølge Balder Borup vigtigheden af at være proaktiv omkring sin cybersikkerhed, såsom at sikre at systemer er opdaterede og at medarbejderne er veltrænede i sikkerhedsprocedurerne.
Tidligere på ugen viste en undersøgelse fra KnowBe4, at 69 procent af de adspurgte siger, at de aldrig har modtaget it-sikkerhedsmæssig træning på deres arbejdsplads.
“Det handler ikke kun om at beskytte data og systemer, men også om at forhindre økonomiske tab, tab af kunders tillid og skade på virksomhedens omdømme,” siger Balder Borup.

