Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at danskernes lyst til at betale for klimavenlig levering er faldene. Et udslag af økonomisk usikkerhed, mener chefkonsulent.
Hvor meget vil du betale for at leveringen af dine varer bliver klimavenlig, end det ellers ville blive?
Hvis du ikke vil betale for det, så er det i hvad dette emne angår som danskerne er flest. For det går tilbage med villigheden til at betale for det klimavenlige alternativ. Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at andelen af forbrugere, der er villige til at betale for klimavenlig levering, er faldet med 6 procentpoint, mens der omvendt er er sket en stigning i andelen af forbrugere, der kategorisk afviser at betale for grønnere levering.
”Vores analyser har over tiden konsekvent vist, at bæredygtighed ikke har den store betydning for forbrugerne, så når man pludselig også kaster noget økonomisk usikkerhed ind i ligningen, så er det ikke så overraskende, at klimavenlig levering nedprioriteres,” siger Andreas Børresen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han arbejder med grøn omstilling og e-handel.
Når vi taler om klimavenlige tiltag og generelt fokus på grøn omstilling, plejer det at vi den yngre del af befolkningen, der er mest begejstrede for de grønne tiltag, men når det kommer til den klimavenlige levering, er det faktisk de unge, der i stor stil vælger de knapt så grønne alternativer.
Blandt de unge er der i juli 2023 18 procentpoint færre end i juli 2022, som er villige til at betale ekstra for klimavenlig levering.
”Det er et markant fald, men inden vi skyder de unge noget i skoene, skal vi dog lige huske, at næsten hver anden ung gerne vil betale en vis ekstraomkostning for bæredygtighed. Dermed er villigheden stadig størst i denne gruppe,” siger Andreas Børresen.

