Kurertjenesten Wolt anker arbejdsskademyndighedernes afgørelse om at tjenestens bude har krav på erstatning, skulle de komme ud for ulykker i arbejdstiden.
Der har gentagne gange været uro omkring kurertjenesten Wolt, der i 2022 bl.a. kom under stor kritik fra restaurationsbranchen på grund af de vilkår, de byder caféer og restuaranter, der benytter sig af tjenesten.
Det skriver Fagbladet 3F.
Nu er Wolt så igen blandet ind i en sag, hvor de er kommet på kant med lovgivningen, efter at de har nægtet at godkende budet, Mahendra Poudel, erstatning, efter at han styrtede på sin budcykel i arbejdstiden. Efter en afgørelsen fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har Wolts bude, der tidligere har og i fremtiden skulle komme galt af sted i arbejdstiden, bliver dermed berettiget til erstatning.
Men den afgørelse vil Wolt anke, da de mener, at afgørelse er truffet på et forkert grundlag.
“Derfor vil vi anke afgørelsen. Netop fordi den efter vores opfattelse er baseret på en forkert fortolkning af relationen mellem kurerpartneren og Wolt, siger Mikkel Tofte til 3F, da man hos Wolt ikke mener, at budene er ansatte, men derimod såkaldte “kurerpartnere”.
At Wolt vælger at anke afgørelsen kommer ikke bag på 3F, der i en årrække har kæmpet for bedre forhold for tjenestens mange bude i Danmark.
“Vi har jo tidligere set, at Wolt stiller spørgsmålstegn ved alt, der handler om, at Wolt har arbejdsgiveransvar. De er selvfølgelig i deres gode ret til at anke, og nu må vi så i første omgang afvente Ankestyrelsens afgørelse i sagen,” siger forhandlingssekretær i 3F Transport, Karsten John Kristensen, til mediet.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

