At drive et lager er et spørgsmål om meget mere end bare opbevaring, og af- og pålæsning. Martin Mortensen er en af Danmarks lagernørder, og giver her sit bud på tre måder, virksomheder kan vinde på deres lagerstyring.
Et lager er ikke bare et lager. For mange virksomheder er det en altafgørende del af forretningen. Det er her varer kommer ind og sendes ud til kunderne, og det er her meget tid kan spildes og spares.
Martin Mortensen er CEO og co-founder af SmartPack, en virksomhed bag et såkaldt WMS (Warehouse Management System), der hjælper store og små virksomheder med at få styr på lageret.
SmartPack har godt og vel 2,5 år på bagen, og blev sat i verden, da Martin og hans kompagnon, der oprindeligt drev nethandel sammen, fandt ud af, at de var langt bedre til lagerstyring end til at være købmænd.
Her giver Martin sine tre bud på, hvad virksomheder kan vinde ved at gentænke deres lagerstyring.
Tænk på indretningen
Det kan lyde meget åbenlyst, men indretningen af lageret afgørende for at skabe en effektiv virksomhed. Det gælder om at tænke rigtig lavpraktisk og for eksempel huske, at det er vigtigt at have sin varemodtagelse og udlevering tæt på hinanden.
Det er upraktisk, at de to ting er for langt fra hinanden, og det skaber meget tit flaskehalse på et lager. Det gælder om at skabe et flow, hvor varerne ikke krydser hinanden, så man har et ”rent” flow hele vejen igennem lageret.
Et godt lager er kendetegnet ved at varer, der kommer ind på lageret, let og hurtigt kan finde vej til deres plads – og at de varer der skal ud, kan komme den anden vej lige så hurtigt og problemfrit. Det handler om at skabe fysiske rammer, der giver et nemt og godt flow ind og ud af lageret.
Det giver bare en stor sikkerhed, at man altid kan finde svar i sine data, og det vil altid være godt for virksomheden.
Martin Mortensen
Det er tit småting, der gør en ret stor forskel, og rigtig mange virksomheder kan vinde meget ved at indrette sig mere praktisk.
Øget digitalisering
Direktøren i virksomheden har tit ikke sin daglige gang på lageret. Men der er meget at lære ved at komme derud og se alle de manuelle processer. For alle manuelle processer kan i princippet digitaliseres, og det kan spare meget tid og mange penge. Det er også typisk i de rent manuelle processer, at fejlene opstår.
Alle de steder, hvor medarbejderne skal skrive noget ned, huske noget i hovedet eller hvor der er plads til menneskelige fejl, er der gode muligheder for digitalisering.
Pointen med at digitalisere er, at det giver et langt bedre overblik. Og alle virksomheder kan vinde meget på at tænke i den slags baner.
Vi var ude ved en virksomhed, der behandler omkring 500-600 pakker om måneden, og som påstod at have 0 % pakkefejl, men vi kunne alligevel hjælpe dem med at spare op mod 30.000 kroner om måneden alene på deres lagerstyring, fordi de kunne spare meget tid på de manuelle processer, såsom at lave lister, taste noget ind i et system eller noget tredje. Har man alt i én app, letter det arbejdet for alle.
De 30.000 kroner er i dette tilfælde ikke penge, virksomheden kan sætte direkte ind på kontoen – men penge, de kan bruge bedre andre steder i virksomheden, og som de kan bruge på at vækste.
Èn pakkefejl koster typisk i snit 500 kroner, hvis man tænker alle omkostninger ind ift. at rette op på den – og kan stort set fjernes ved at bruge digitale løsninger.
Husk data
På et lager er data din ven. Når I har kastet jer ud at digitalisere, så får I pludselig en masse data, der kan være med til at hjælpe virksomheden endnu mere.
I mange salgsvirksomheder vil dataen kunne give et langt bedre overblik over, hvad I sælger mest af, hvor hurtigt I sælger jeres varer, og hvornår på året salget stiger og falder.
På den måde får man et bedre overblik over, hvad man skal have på lageret hele tiden, og hvad man har for meget af. At kunne trække data, kan give et par aha-oplevelser både i forhold til, hvornår man skal tænke i suppleringer, men også døde produkter der som reelt bare ligger og koster penge på lageret, burde aktiveres.
Data giver også et overblik over, hvor på lageret der f.eks. er brug for ekstra bemanding, hvornår der er særlig travlhed og meget andet. Det giver bare en stor sikkerhed, at man altid kan finde svar i sine data, og det vil altid være godt for virksomheden.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk