Regeringen og de røde partier har i dag indgået den politiske aftale om kørselsafgiften for lastbiler. Dermed gennemfører SVM-regeringen socialdemokraternes kørselsafgift, til trods for advarsler fra vognmænd over hele landet.
Den grønne omstilling kommer buldrende overalt i landets brancher og sektorer, men i transportsektoren går tingene nu i den modsatte retning.
Sådan mener man i hvert fald hos ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport. Det skyldes regeringens nye politiske aftale om kørselsafgiften for lastbiler. Med i aftalen er Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Aftalen vil ifølge ITD modarbejde selve den grønne omstillings formål. For selvom afgiften beskrives som en det en grøn afgift, der skal hjælpe den grønne omstilling på vej, vil resultatet være det stik modsatte, mener TD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup.
“Det er ikke nogen overraskelse, at regeringen har samlet et rødt flertal for at pålægge erhvervslivet flere omkostninger. Men det har stadig ikke noget med grøn omstilling at gøre, for vognmændene har ikke andet valg, end at fortsætte i diesellastbilerne og lægge regningen for afgiften over på virksomhederne og den almindelige dansker,” siger John A. Skovrup.
Og så er det ifølge bestyrelsesformanden et stort problem, at varebiler mellem 3,5 til 12 tons først omfattes af afgiften i 2027, og at varebiler under 3,5 t. slet ikke omfattes af afgiften.
“Det skævvrider jo konkurrencen, når én gruppe af transportører skal betale for at køre, og en anden gruppe ikke skal. Det vil det skubbe transport over på uregulerede varebiler, som ikke er omfattet af samme høje krav, som lastbiler,” siger John A. Skovrup.
Selvom alternativer til diesellastbilerne efterhånden er til rådighed på markedet, er disse fortsat så dyre, at kun de færreste vognmænd har mulighed for at købe en. Med den nye aftale har regeringen aktivt valgt ikke at gøre disse billigere, selvom det ville være muligt.
“Hvis regeringens formål med afgiften virkelig var at få flere el-køretøjer, så skulle den jo starte med varebilerne, og så omfatte lastbilerne når de er klar til at køre på el,” siger John A. Skovrup bl.a. med henvisning til andre lande, som har en lignende afgift, som har bevirket, at transport er rykket over på varebiler.

