Tiderne er så småt ved at skifte på det danske arbejdsmarked, hvor nye vinder blæser over landet. To nye bøger kigger nærmere på, hvad der kan være i vente lige om hjørnet for de danske virksomheder.
Forandringerne kommer så småt snigende i mange danske virksomheder, der står over for forandringer både i måden, vi arbejder på, og blandt de medarbejdere, der skal udføre arbejdet.
For en ny generation er ved at træde ind på arbejdsmarkedet, og med dem kommer nye tankesæt, ideer og måder at gå til arbejdslivet på.
“Generation Z kommer ind i på arbejdsmarkedet i de her år, og de har nogle helt andre prioriteter end os fra de ældre generationer. De stiller langt flere spørgsmål, forventer langt mere feedback og at blive lyttet til og inddraget i langt mere, end man har været vant til tidligere,”siger Karen Christina Spuur, der er ledelseskonsulent, lektor ved CBS, og derudover forfatter til bogen Ledelse på Tværs, om mødet mellem generationerne på arbejdspladsen.
Nye tanker og tilgange til arbejdet er dog langt fra det eneste, der rører på sig i disse år. Pernille Garde Abildgaard har skrevet bogen Sådan får vi en 4-dages arbejdsuge, og har hjulpet mere end 40 danske virksomheder med at få en 4-dages arbejdsuge, og hun er ikke i tvivl om, at dette bliver en fænomen, der får endnu flere ben at gå på i de kommende år.
“Vi skal arbejde bedre i stedet for mere – og vi skal gøre det i en 4-dages arbejdsuge, gerne med færre ugentlige arbejdstimer, og altid uden at gå ned i løn,” siger hun.
Hun går dermed op imod en diskurs fra navnligt regeringen om, at danskerne i langt højere grad skal smøge ærmerne op og arbejde hårdere og mere hver eneste dag – end de skal tåge sig en ekstra ugentlig fridag.
“Det er et fejlskud, når politikerne vil have os til at arbejde mere. Det giver slet ikke mening, at vi stadig bruger tid som et parameter for produktivitet og succes,” mener hun.
Et andet område, hvor fremtiden kommer til at byde på forandringer er ifølge Karen Christina Spuur omkring ledelse – for den nye generation, der er på vej ud i virksomhederne, er mindre interesserede i at stræbe mod lederstillingerne, end man traditionelt har været vant til.
“Gen Z har set deres forældre arbejde rigtig mange timer i døgnet og også sidde med mobilen og tjekke mails om aftenen. De har set, at de aldrig rigtig har fri, og at de også døjer med de dårligdomme, der følger med som konsekvens deraf, og derfor vil de selv gerne en anden vej. De søger mod life-work-balance, og ikke omvendt.”