Der er både snak og tegn på, at Danmark er på vej ind i en større krise. Ikke desto mindre opruster danske virksomheder på it-fronten, viser ny undersøgelse fra Dansk Industri.
Skal man holde på pengene eller investerer dem, når krisen begynder at vise sig i horisonten?
Det er der nok mange danske virksomheder, der spekulerer over i disse usikre tider, og for en stor dels vedkommende er svaret klart: Der skal investeres.
Således er der ifølge en undersøgelse foretaget af Dansk Industri (DI), en forventning blandt danske virksomheder om at investerer op mod 7,7 milliarder kroner mere i it end sidste år. Også sidste år var investeringerne i netop it meget store, og planerne om øget digitalisering for alvor blev gjort til virkelighed.
“Det er en rigtig god nyhed at danske virksomheder, trods udsigt til krise og afmatning, fortsat forventer at investere i digitalt udstyr og digitale løsninger. En væsentlig grund til at vores virksomheder klarer sig så godt ude på verdensmarkedet er, at de har været dygtige til at bruge ny teknologi og innovation til at skabe konkurrencedygtige produkter af høj kvalitet og dermed hente store eksportindtægter hjem til Danmark,” siger branchedirektør hos DI, Rikke Hougaard Zeberg.
Selvom investeringerne i it ser ud til at ville buldre videre i det kommende år, så er det langt fra alle danske virksomheder, der er sprunget med på vognen.
Hos SMVerne, der udgør langt størsteparten af de danske virksomheder, forventes blot 9 % af den samlede fremgang i it-investeringerne at blive lagt. Det svarer til mellem 650 og 700 mio. kr af de i alt 7,7 milliarder, danske virksomheder i alt forventes at bruge på it.
“Netop fordi digitalisering har været så vigtigt for konkurrenceevnen og for at udvikle vores samfund, er det vigtigt, at vi får de små og mellemstore virksomheder op i et højere gear med investeringer i it. Det er noget, jeg vil tage en dialog med erhvervslivet om, hvordan vi kan fremme den udvikling,” siger Rikke Hougaard Zeberg.
Det er dog ikke over hele linjen, at danske virksomheder vælger at investerer. For selvom it har et meget stort fokus, er der andre områder af forretningen, hvor der bliver skåret ned og prioriteret ganske anderledes. Faktisk forventer virksomhederne over en bred kan at skrue ned for investeringerne på næsten alle andre områder end it på grund af usikkerhed i verden omkring os.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk