Ifølge en ny rapport fra EjendomDanmark er butikstomgangen nu på det højeste niveau siden 2021, og det skyldes især udviklingen i Aarhus og København.
Der er mange tomme butikker rundt omkring i landet, og tallet har været stigende de seneste år., og på landsplan står 7,6 procent af alle butikker tomme.
De mange ubenyttede butikslokaler sætter et stort præg på de gågader og byer, hvor butikslivet har svære vilkår, og især i Aarhus og København er udviklingen på vej i den forkerte retning.
I Aarhus er tomgangen steget fra 7,2 til 8,3 procent det seneste kvartal, imens den for det øvrige Midtjylland er uændret. Det gælder særligt i København centrum. I indre by har der været en kvartalsvis stigning på 0,9 procentpoint, hvilket betyder, at tomgangen for området nu er på 8,2 procent.
”De mindre butikker i Aarhus må finde sig i, at en større del af salget flytter mod de store butikscentre i omegnen af Aarhus og over på internettet. Mens der fortsat er god efterspørgsel efter lejemål indrettet til for eksempel frisører, skønhed og helse, har tøj-, legetøj og skobutikker det sværere,” siger Bjarke Roed-Frederiksen, der er økonomisk konsulent i EjendomDanmark.
Han fortæller samtidig, at butikslivet i København lider under de samme ting, men også kæmper med det faktum, at langt færre krydstogtsturister end før corona lægger til kaj i byen, og at dette især rammer især de allermest centralt beliggende butikker.
Regionen med den højeste tomgangsprocent er fortsat Region Sjælland. Her er tomgangen nu på 8,7 procent, hvor den i sidste kvartal blev opgjort til 8,5 procent. For Vest- og Sydsjælland er tomgangen på 10,4 procent, imens den for Østsjælland er under landsgennemsnittet med 6,8 procent.
Svend-Erik Kristensen, Citychef hos Vores Kalundborg, er én af de citychefer på Vestsjælland, der går imod strømmen af tomme butikker, da byen kan melde stort set alt udlånt i gågaden. Han fortalte i sensommeren, at byens mange store virksomheder spiller en stor rolle i udviklingen, samt at Kalundborgs butikker selv gør meget holde gang i forretningen.
“Det er vigtigt for aktiviteten i byen, at butikkerne selv er opsøgende om at trække folk ud i gaderne, og ikke mindst gør meget for at hjælpe hinanden med de udfordringer, der selvfølgelig også er. Vi har også været igennem hårde tider med bl.a. corona, men vi har ikke haft nogle lukninger, heldigvis,” udtalte han til Marketconnect i august.