Det er sommer i Danmark og mange danskere nyder en velfortjent pause. Juli er typisk den måned, hvor flest kontorstole står tomme, og byggepladserne ligger øde hen.
Sommerferie er lig med afslapning, benene op og måske en kold øl i varmen til frokost.
Men sommeren er også højsæson for hacker og andre cyberkriminelle typer, der gearer op, mens vi andre gearer ned. I 2023 holdt 41 procent af de beskæftigede ferie i uge 29, og 40 procent i uge 30, hvilket viser, at disse uger er blandt de mest populære til ferie.
Mette Nielsen, afdelingsdirektør i Merchant Bank, Sydbank, advarer om, at sommerferien er højsæson for it-kriminelle, som udnytter, at mange ledere ikke er til stede til at godkende økonomiske transaktioner. “
Så godt som alle betalinger og overførsler foregår i dag igennem online banking-systemer. Det giver it-svindlerne perfekte arbejdsvilkår, og de bliver samtidig dygtigere og dygtigere,” skriver hun i en klumme i Erhverv+.
Ifølge Mette Nielsen har en ud af tre SMV’er ikke implementeret essentielle sikkerhedstiltag såsom backup og opdatering af programmer. Hun fremhæver videre to typer af digital svindel, der er særligt udbredte: CEO-fraud og fakturasvindel. CEO-fraud, også kaldet direktørsvindel, indebærer falske beskeder fra ledelsen med anmodning om pengeoverførsler.
Fakturasvindel indebærer falske fakturaer med ændrede betalingsinstruktioner. I 2023 blev der ifølge Finans Danmark forsøgt CEO-fraud for 16,6 millioner kroner, hvoraf virksomhederne led et tab på 5,2 millioner kroner. For fakturasvindel var tabet 47,6 millioner kroner.
“Det er vigtigt, at medarbejdere, der afløser hinanden i ferietiden, er godt nok klædt på til at spotte mistænkelige mails og links. For eksempel kan en svindelmail, som ser ud til at komme fra en CEO eller CFO, ofte have en hastende karakter. Direktøren vil helt sikkert hellere forstyrres på ferien end at miste millioner til it-svindlere.” skriver Mette Nielsen.
For at forbedre sikkerheden anbefaler Sydbank bl.a. erhvervskunder at være ekstra opmærksomme på udenlandske overførsler, kontrollere fakturaoplysninger og betalingsinstruktioner, samt foretage kontrolopkald.
“Vi kan ikke bare læne os tilbage og tro, at alt er i orden. Det er afgørende, at virksomhederne har de bedste rammevilkår for at kunne køre deres forretning sikkert videre, selv i ferieperioderne,” skriver Mette Nielsen.