Danmark har længe været en af verdens førende søfartsnationer, og det skal vi blive ved med at være. Søfarten har sikret os arbejdspladser, økonomisk vækst og en stærk eksport – alt sammen fundamentet for den velstand, vi kender i dag, skriver Simone Skovshoved, politisk chef i Danske Iværksættere.
I Danmark står vi lige nu ved en skillevej. Den grønne omstilling vender op og ned på den maritime sektor, og hvis vi ikke passer på, risikerer vi at tabe terræn til lande som Kina og USA, der investerer massivt i deres maritime erhverv – og ikke mindst i maritimt iværksætteri.
Problemet er ikke, at vi mangler vilje. Tværtimod – erhvervslivet og investorerne står klar, og de ser mulighederne. Men politisk er der for ofte mangel på opmærksomhed, når det gælder en sektor med så stort potentiale for iværksætteri. En sektor, der kunne blive en motor for dansk økonomi, hvis vi satte de nødvendige ressourcer af til det.
Lavt fokus
Det Blå Danmark har en kæmpe betydning for Danmark. Over 100.000 danskere har dagligt arbejde her, og sektoren står for næsten 9 procent af vores produktion og op mod 19 procent af vores eksport.
Søfarten er en hjørnesten i vores økonomi og en af de største enkeltstående bidragsydere til betalingsbalancen. Vores velstand bygger i høj grad på Det Blå Danmark, og derfor bør vi også sikre, at det bliver et grønt forbillede inden for iværksætteri.
Jeg har fået lov at smugkigge i en dugfrisk rapport fra Ocean Flagships, der inden længe præsenteres. Den viser, at iværksætteri i den maritime sektor halter gevaldigt. Under 2 procent af nye startups i Danmark har et maritimt fokus, og i startup-miljøet fylder Det Blå Danmark næsten intet – kun omkring 1 procent af aktiviteterne. Vi har brug for langt flere initiativer og projekter, der sætter fokus på den maritime sektor, hvis vi skal give den den synlighed og opbakning, den fortjener.
Rapporten kaster også lys over, hvordan de statslige fonde fordeler deres midler. Kun 3 % af støttemidlerne fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond og Innovationsfonden går til maritime projekter. Men problemet er ikke, at der mangler penge.
Problemet er, at der mangler opmærksomhed i økosystemet og kvalificerede projekter, som midlerne kan gå til. Der er altså en kløft mellem Det Blå Danmarks store betydning for vores økonomi og de investeringer, vi foretager i dens fremtid. Rapporten konkluderer, at Danmark hvert år går glip af over en halv milliard kroner til innovation, iværksætteri og vækst i den maritime sektor.
Langsigtet indsats
Hvis Det Blå Danmark skulle have en andel af midlerne fra Iværksætterpakken 2024, som matcher sektorens størrelse og betydning, burde vi investere over 200 millioner kroner i maritimt iværksætteri inden 2026.
Men det er ikke for sent. Den blå økonomi viser globale vækstrater på op til 300 procent i venturekapital over de seneste seks år – og vi kunne få del i denne vækst.
VI har mange stjernedygtige maritime iværksættere herhjemme, der udvikler den ene innovative løsning til branchen efter den anden. Og det er dem vi skal hylde og fremhæve, så flere tør tage springet ud i en iværksættertilværelse.
Vi har altså muligheden for at bevare vores plads i front og samtidig skabe et grønt forbillede, men det kræver politisk vilje samt en langsigtet indsats fra hele økosystemet.
Simone Skovshoved er politisk chef i Danske Iværksættere.