To danske iværksættere har på fire år skabt seks brands inden for guld- og pantmarkedet, og den årlige omsætning har rundet 40 millioner kroner. Nu stiles der mod de internationale markeder.
Danske Nofipa, der drives af Sander Lerche Rasmussen og Thomas Persson, har de seneste år skabt sig et navn i guld- og pantmarkedet.
Virksomheden driver i dag seks brands inden for investeringsguld og køb og videresalg af brugte brugsgenstande som guldsmykker, designertasker, ure og elektronik. Siden opstarten er antallet af ansatte tredoblet, og omsætningen steget fra 2,2 millioner kroner i 2019 til 42,9 millioner kroner i 2022. Sidste års omsætning forventes næsten fordoblet i 2023.
Men målet er større end bare at hæve omsætningen, og nu ser de to iværksættere ud over landets grænser, og håber at etablere virksomhedens navn i udlandet også.
“løbet af fem år forventer vi at være etableret i fire lande ud over Danmark, og vi har lige nu kig på lande med eksisterende guld- og pantmarkeder som Sverige, Tyskland, England og USA. Her har vi et forspring, fordi vi vægter højteknologiske IT-systemer og moderne markedsføring højere end normalen hos guld- og plantehandlere,” siger Sander Lerche Rasmussen.
Han fortæller samtidig, at Nofipa i dag sælger ca. 10 % til kunder i udlandet, og der er et langt større potentiale på grund af den store efterspørgsel på dansk design. I 2023 planlægger de blandt andet at oprette et unikt gulddepot via NordiskGuld, hvor man kan investere i guld, men slipper for besværet med opbevaring og forsikring.
Nofipa opkøber danskernes brugsgenstande via Strakssalg.dk, skrotguld via guldhandleren NordiskGuld og værdigenstande med tilbagekøbsret gennem pantelåneren Pantsat.dk. De genstande, som ikke bliver genopkøbt hos pantelåneren eller omsmeltet hos guldhandleren, bliver typisk videresolgt gennem tre salgskanaler – smykkehandleren Another’s Legacy, urhandleren Chrono Collective og taskehandleren The Vintage Trade.
“Vi går målrettet efter at skabe specialiserede købs- og salgskanaler frem for at skyde med spredehagl på en samlet kanal med forskellige koncepter og varegrupper. Ved at have flere platforme kan vi målrette og markedsføre vores produktudbud til bestemte målgrupper,” siger Sander Lerche Rasmussen.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

